آموزشی

پروتکل http و https چیست و چه تفاوتی باهم دارند

پروتکل http و https چیست و چه تفاوتی باهم دارند

پروتکل http و https چیست و چه تفاوتی باهم دارند

آیا در زمان مرور یک وب سایت به آرس آن وبسایت که در نوار آدرس مرورگر نوشته دقت کرده‌اید؟ یا ابتدای آدرس، عبارت‌های http:// یا https:// که قبل از www نمایش داده می‌شوند، را دیده‌اید؟ اگر هیچ یک از این دو نمایش داده نشوند، به احتمال زیاد آن سایت از http:// استفاده می‌کند. بیایید تفاوت بین این دو پروتکل را متوجه شویم. ابتدا بیایید با هرکدام از این پروتکل‌ها آشنا شویم.

 

HTTP vs HTTPS IDH

 

پروتکل HTTP چیست

HTTP مخفف عبارت Hyper Text Transfer Protocol و به معنی (پروتکل انتقال هایپرتکست) است که توسط شخصی به نام “تیم برنر” اختراع شده است. HyperText نوع متن است که به طور خاص با کمک زبان کدگذاری استاندارد به نام HyperText Markup Language که به اختصار (HTML) نامیده می‌شود، کدگذاری شده است.

پروتکل HTTP یک استاندارد بین یک مرورگر وب و یک وب سرور برای برقراری ارتباط فراهم می‌سازد و مجموعه‌ای از قوانین برای انتقال داده‌هایی مانند متن، تصاویر و سایر فایل‌هایی که در شبکه جهانی وب به اشتراک گذاشته می‌شوند، از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر را شامل می‌شود. هر زمان که یک کاربر مرورگر وب خود را باز می‌کند، به طور غیر مستقیم از HTTP استفاده می‌کند. HTTP یک پروتکل کاربردی است که برای سیستم‌های اطلاعاتی توزیع شده، مشارکتی و ابررسانه‌ای استفاده می‌شود.

 

http IDH

 

مشخصات HTTP

HTTP یک پروتکل ارتباطی مبتنی بر IP است که برای تحویل داده‌ها از سرور به کلاینت یا بالعکس استفاده می‌شود. هر نوع محتوا تا زمانی که سرور و کلاینت با آن سازگار باشد، قابل تبادل است. HTTP یک پروتکل درخواست و پاسخ بر اساس نیازهای کلاینت و سرور است.

مزایای HTTP

HTTP را می‌توان با پروتکل دیگر در اینترنت یا سایر شبکه‌ها پیاده‌سازی کرد.

صفحات HTTP در حافظه‌های کامپیوتری و اینترنتی ذخیره می‌شوند، بنابراین به سرعت قابل دسترسی هستند.

بستر مستقل که امکان حمل و نقل متقابل پلتفرم را فراهم می‌کند.

به پشتیبانی Runtime احتیاج ندارد.

از طریق فایروال‌ها و برنامه‌های جهانی قابل استفاده است.

ارتباط اتصال‌گرا نیست؛ بنابراین هیچ سرباری برای شبکه در ایجاد و نگهداری سشن و اطلاعات وجود ندارد.

محدودیت‌های HTTP

حریم خصوصی وجود ندارد زیرا هر کسی می‌تواند محتوا را ببیند.

قابلیت تغییر محتوا وجود دارد درنتیجه پروتکل HTTP یک روش امن نیست زیرا از هیچ روش رمزگذاری استفاده نمی‌کند.

هرکسی که درخواست را رهگیری کند می‌تواند نام کاربری و رمز عبور را بدست آورد.

HTTPS چیست

HTTPS مخفف Hyper Text Transfer Protocol Secure به معنی (پروتکل انتقال هایپرتکست امن) است. HTTP Secure (HTTPS)، می‌تواند ترکیبی از پروتکل انتقال هایپرتکست با قرارداد SSL/TLS برای ارائه ارتباطات رمزگذاری شده و اثبات متمایز امنیت یک وب سرور ارنج شده باشد. HTTPS از HTTP امن‌تر است زیرا HTTPS توسط SSL که مخف عبارت (Secure Socket Layer) می‌باشد، تایید شده است.

درنتیجه باید گفت که از هر وب سایتی که در اینترنت بازدید می‌کنید، اگر URL آن HTTP باشد، آن وب سایت امن نیست. HTTPS تمام محتوای پیام، از جمله سرصفحه‌های HTTP و داده‌های درخواست/پاسخ را رمزگذاری می‌کند. دیدگاه تأیید HTTPS برای امضای گواهی‌های دیجیتال سمت سرور، به شخص ثالث قابل اعتماد، نیاز دارد. HTTPS اساساً برای اطمینان از اصالت صفحه در انواع وب سایت‌ها، حساب‌های امن و حفظ ارتباطات مشتری کاربرد دارد و در حال حاضر بیشتر از اولین HTTP که ایمن نبود، توسط مشتریان وب استفاده می‌شود.

 

Diagram IDH

 

مزایای HTTPS

 

در بیشتر موارد، سایت‌هایی که از طریق HTTPS در حال اجرا هستند یک تغییر مسیر یا ریدایرکت در آدرس خواهند داشت. بنابراین حتی اگر HTTP را هم تایپ کنید به یک اتصال امن به https:// هدایت می‌شود که امکان معاملات تجارت الکترونیکی امن، مانند بانکداری آنلاین را به کاربران می‌دهد. فناوری SSL از هر کاربر محافظت کرده و بسیار مطمئن است. یک سازمان معتبر گواهی SSL را تأیید می‌کند. بنابراین هر گواهی SSL شامل اطلاعات منحصر به فرد و معتبر در مورد صاحب و دارنده این گواهی است.

محدودیت‌های HTTPS

پروتکل HTTPS نمی‌تواند جلوی سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگر را بگیرد. داده‌های SSL فقط هنگام انتقال بر روی شبکه رمزگذاری می‌شوند، بنابراین نمی‌تواند متن را در حافظه مرورگر پاک کند. HTTPS محاسبات بیشتری دارد و بار شبکه را افزایش می‌دهد.

تفاوت HTTP و HTTPS

پروتکل (HTTP) پروتکلی است که با استفاده از آن هایپرتکست از طریق وب منتقل می‌شود. HTTP به دلیل سادگی، پرکاربردترین پروتکل برای انتقال داده از طریق وب بوده است، اما داده‌هایی که با استفاده از HTTP رد و بدل می‌شوند، آنقدر که ما می‌خواهیم امن نیستند. پروتکل‌های رمزنگاری مانند SSL یا TLS HTTP را به HTTPS تبدیل می‌کنند، درنتیجه HTTPS مساوی است با HTTP به‌علاوه پروتکل‌های رمزنگاری.

 

https IDH

 

 

 

HTTPSHTTP
HTTPS مخفف HyperText Transfer Protocol Secure است. در HTTPS، URL با ” https://” شروع می شودمخفف HyperText Transfer Protocol است. در HTTP، URL با “http://” شروع می‌شود
از پورت شماره ۴۴۳ برای ارتباط استفاده می‌کنداز پورت شماره ۸۰ برای ارتباط استفاده می‌کند
HTTPS ایمن است اما به قیمت زمان پردازش بیشتر، زیرا وب سرور و مرورگر وب قبل از انتقال داده‌های واقعی، نیاز به تبادل کلیدهای رمزگذاری با استفاده از گواهی‌ها دارندهایپرتکست رد و بدل شده با استفاده از HTTP به صورت متن ساده است، یعنی هر کسی بین مرورگر و سرور می تواند آن را نسبتاً آسان بخواند اگر کسی این تبادل داده را رهگیری کند و به همین دلیل ناامن است
HTTPS در لایه انتقال کار می‌کندHTTP در لایه برنامه کار می‌کند
HTTPS از رمزگذاری استفاده می‌کند که امنیت بهتری نسبت به HTTP داردHTTP از رمزگذاری استفاده نمی‌کند که در مقایسه با HTTPS امنیت پایینی دارد
سرعت HTTPS کمتر از HTTP استسرعت HTTP بیشتر از HTTPS است
HTTPS داده‌ها را قبل از ارسال و بازگرداندن آن به حالت اولیه در سمت گیرنده خواهد داشتHTTP از هشتگ‌های داده برای ایمن‌سازی داده‌ها استفاده نمی‌کند
HTTPS برای انتقال امن داده‌ها از طریق شبکه استفاده می‌شودHTTP برای انتقال متن، ویدئو و تصاویر از طریق صفحات وب استفاده می‌شود

به طور خلاصه، هر دوی این‌ها پروتکل‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها اطلاعات یک وب سایت خاص بین وب سرور و مرورگر وب رد و بدل می‌شود. اما آشکارترین تفاوت بین این دو این است که HTTPS در مقایسه با HTTP بسیار امن‌تر است.

 

انواع گواهینامه SSL و TLS استفاده شده با HTTPS

اعتبارسنجی دامنه: اعتبارسنجی دامنه تأیید می‌کند که شخصی که متقاضی صدور گواهینامه است صاحب نام دامنه است. این نوع اعتبارسنجی معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد.

اعتبارسنجی سازمان: سازمان صدور گواهینامه نه تنها مالکیت دامنه را تأیید می‌کند بلکه صاحبان آن را نیز شناسایی می‌کند. این بدان معناست که از مالک خواسته می‌شود تا سند اثبات شناسنامه شخصی را برای اثبات هویت خود ارائه دهد.

اعتبار سنجی تمدید: اعتبارسنجی گسترده بالاترین سطح اعتبارسنجی است. این شامل اعتبار مالکیت دامنه، هویت مالک و همچنین اثبات ثبت نام کسب و کار است.

 

سوالات متداول

  1. HTTP بهتر است یا HTTPS

HTTPS بهتر از HTTP است زیرا ایمن است. HTTP را می‌توان هک کرد درحالی که HTTPS به این راحتی هک نمی‌شود. HTTP به رتبه‌بندی جستجو (search ranking) کمک نمی‌کند در حالی که HTTPS به رتبه‌بندی جستجو کمک می‌کند.

  1. سرعت HTTP بیشتر است یا HTTPS

سرعت HTTP از سرعت HTTPS بیشتر است. به دلیل وجود پروتکل SSL در HTTPS، صفحات وب کندتر از HTTP لود می‌شوند.

 

منبع:

https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-http-and-https/

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

 

آیا اینترنت فیبر نوری با TD-LTE تفاوت دارد؟

تعریف و مقایسه TD-LTE و FD-LTE در ارتباطات سلولی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *