آموزشی

راهنمای خرید پاوربانک

راهنمای خرید پاوربانک

راهنمای خرید پاوربانک

وجود گوشی موبایل و استفاده از آن به اندازه‌ای در زندگی ما اهمیت پیدا کرده که امروزه یک نوع ترس به ترس‌های قبلی مانند ترس از ارتفاع، ترس از محیط بسته و… اضافه شده که نوموفوبیا (ترس از نبود گوشی موبایل) نام دارد. اما خب گوشی موبایل هم مانند تمام ابزارهای الکترونیکی قابل حمل دیگر دارای باتری است که شارژ آن تمام می‌شود و نیاز به شارژ شدن دارد و کم شدن شارژ باتری موبایل و در دسترس نبودن شارژر باعث به وجود آمدن استرس در افراد می‌شود.

برای شارژ کردن گوشی موبایل وقتی که به پریز برق دسترسی ندارید بهترین گزینه پاوربانک است. شاید بتوان گفت هدفون یکی از ضروری‌ترین لوازم جانبی برای هر گوشی موبایلی است، اما باید گفت که پاوربانک در رتبه بعدی قرار دارد. پاوربانک یک ابزار بسیار کارآمد و ضروری است، نه فقط به این دلیل که شما می‌توانید با استفاده از آن گوشی موبایل خود را شارژ کنید، بلکه با استفاده از پاوربانک می‌توانید دیگر دستگاه‌های الکترونیکی خود مانند تبلت، ساعت هوشمند، مودم همراه و سایر دستگاه‌های قابل شارژ و پرتابل خود را شارژ کنید.

این روزها تنوع بسیار زیادی از پاوربانک‌ها در اشکال و سایزهای مختلف با ظرفیت‌های متفاوت و پورت‌های گوناگون وجود دارند درنتیجه هنگام خرید پاوربانک مناسب خود باید چندین نکته را در نظر داشته باشید.

 

 

راهنمای خرید پاوربانک IDH

 

پاوربانک‌ها قابلیت شارژ چه دستگاه‌هایی را دارند؟

اصولا پاوربانک‌های قابلیت شارژ هر دستگاه قابل حملی را از گوشی موبایل، تبلت ساعت هوشمند و مودم همراه گرفته تا لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی قابل حمل مانند نینتندو سوییچ را دارند. اما ماهیت پاوربانک برای شارژ دستگاه‌های قابل حمل کوچک‌تر است. اکثر پاوربانک‌ها قابلیت این را دارند که یک گوشی را چندین بار شارژ کنند و اصولا بیش از یک خروجی دارند تا شما بتوانید بیش از یک دستگاه را به‌صورت همزمان شارژ کنید. مثلا می‌توانید دو گوشی موبایل، یک گوشی موبایل و تبلت یا گوشی موبایل و مودم سیم کارتی خود را همزمان شارژ کنید.

 

ظرفیت برخی از پاوربانک‌ها حتی برای روشن نگه داشتن لپ‌تاپ (البته نه مدت زمان زیاد) هم کافی است. البته پاوربانک جایگزین مناسبی برای شارژ لپ‌تاپ نیست، اما اگر جایی هستید که به پریز برق دسترسی ندارید یا شارژر لپ‌تاپ خود را فراموش کرده باشید، استفاده از پاوربانک به شما کمک می‌کند. شما حتی می‌توانید مودم رومیزی خود را که قابلیت حمل و نقل ندارد را هم با استفاده از پاوربانک پرتابل کرده و جایی که برق نیست هم ار آن استفاده نمایید. برای اطلاع کامل از این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مطلب ” آموزش روشن کردن مودم رومیزی و مودم ADSL با پاوربانک” را در سایت IDH مطالعه کنید.

 

پاوربانک های قابل شارز IDH

مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید پاوربانک در نظر داشته باشید عبارتند از:

ظرفیت پاوربانک

ظرفیت پاوربانک نشان دهنده این است که باتری‌های داخل آن چه مقدار انرژی ذخیره می‌کنند و پاوربانک چه‌مقدار قابلیت شارژ دارد که با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) نشان داده می‌شود. هرچه عدد ظرفیت بیشتر باشد پاوربانک توان بیشتری به دستگاه شما می‌رساند.

موقع خرید بهتر است پاوربانکی پیدا کنید که ظرفیت آن ۲ برابر ظرفیت گوشی موبایل شما باشد تا بتواند بدون نیاز به شارژ شدن حداقل دو بار گوشی هوشمند شما را به طور کامل شارژ کند.

ظرفیت پاوربانک‌ها از ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت تا بیش از ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت متغیر است و شما می‌توانید با تقسیم ظرفیت اعلام شده پاوربانک بر ظرفیت اعلام شده گوشی موبایل، تعداد دفعاتی که پاوربانک می‌تواند بدون شارژ شدن گوشی موبایل شما را شارژ کند را محاسبه کنید.

اکثر گوشی‌های موبایل هوشمند جدید از باتری با ظرفیت بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می‌برند. بنابراین یک پاوربانک ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باید بتواند یک گوشی موبایل هوشمند را تقریبا تا ۳ بار و یک پاوربانک ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعتی تقریبا ۶ بار شارژ کند.

ناگفته نماند که پاوربانک‌ها دارای یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت واقعی هستند و ظرفیتی که در مشخصات محصول ذکر می‌شود ظرفیت اسمی بوده و ظرفیت اصلی پاوربانک نیست. اصولا پاوربانک قادر است دو سوم ظرفیت اعلام شده یا کمی بیشتر شارژدهی کند زیرا ظرفیت باتری ۳٫۵ ولت است اما گوشی موبایل هوشمند با ولتاژ ۵ ولت شارژ می‌شود.

همچنین مقداری از انرژی (حدودا ۱۰ درصد) هم طی فرآیند شارژ شدن هدر می‌رود. به عنوان مثال اگر پاوربانک شما ۱۰۰۰۰ میلی امپر ساعت ظرفیت داشه باشد و ظرفیت باتری گوشی شما ۲۵۰۰ میلی آمپر ساعت باشد طبق یک تقسیم ساده باید پاوربانک گوشی شما رو ۴ بار به‌صورت کامل شارژ کند، اما در واقعیت می‌تواند گوشی شما رو ۲ یا حداکثر ۳ بار شارژ کند. درکل پاوربانک در بهترین حالت ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت اسمی خود شارژدهی می‌کند.

 

ظرفیت پاوربانک IDH

 

شدت جریان و قابلیت شارژ سریع

همانطور که ظرفیت شاخص بسیار مهمی است، شدت جریان نیز نقش مهمی در خرید پاوربانک دارد. اصولا در پاوربانک‌هایی که بیش از یک پورت دارند، هر پورت شدت جریان خروجی متفاوتی دارد. مثلا شاید یک پاوربانک ۲ پورت USB خروجی داشته باشد اما یکی ۲٫۰ و دیگری ۱ آمپر باشد. نکته مهم این است که اگر دستگاه شما به شدت جریان ۲٫۰ آمپر نیاز داشته باشد و پاوربانک فقط پورت با شدت جریان ۱ آمپر داشته باشد، باتری دستگاه شما بسیار کند شارژ خواهد شد.

هرچه شدت جریان خروجی پاوربانک بیشتر باشد، طبیعتاً دستگاه شما سریع‌تر شارژ می‌شود. اکثر گوشی‌های موبایل جدید به شدت جریان ۲٫۰ آمپر نیاز دارند. عامل دیگری که در سرعت شارژ تاثیر دارد، وجود فناوری شارژ سریع در پاوربانک است.

اگر دستگاه شما و پاوربانک هردو دارای این فناوری باشند، باتری دستگاه شما بسیار سریع‌تر شارژ می‌شود. بنابراین اگر دستگاه شما دارای فناوری شارژ سریع است بهتر است پاوربانکی بخرید که آن هم قابلیت شارژ سریع را داشته باشد تا باتری دستگاه شما بسیار سریع‌تر شارژ شود.

اندازه و وزن پاوربانک

درکل سایز و وزن پاوربانک رابطه مستقیم با ظرفیت آن دارد و هرچه ظرفیت بیشتر باشد سایز و وزن پاوربانک هم افزایش می‌یابد. اگر هنگام خرید فقط ظرفیت را درنظر داشته باشید ممکن است یک مدل ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعتی انتخابی خوبی به نظر برسد، اما ممکن است سایز و وزن آن برای قرار دادن در جیب یا کیف و حمل و نقل بسیار بزرگ و سنگین باشد.

به عنوان مثال اگر مدت زمانی که به پریز برق دسترسی ندارید و می‌خواهید از پاوربانک استفاده کنید یک شبانه روز است و مثلا می‌خواهید یه پیک نیک خارج از شهر بروید، یک پاوربانک جمع و جور با ظرفیتی بین ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپر می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. اما اگر این مدت زمان بیشتر است و مثلا می‌خواهید کوه‌پیمایی کنید یا مدت زمان زیادی در راه مسافرت باشید و برای چند روز به برق دسترسی نداشته باشید، به مدل‌هایی که ظرفیت بیشتر و طبیعتا ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارند نیاز خواهید داشت که طبیعتا در جیب شما جا نمی‌شود و حمل و نقل آن کمی سخت‌تر خواهد بود.

 

اندازه و وزن پاوربانک IDH

 

پورت‌ها و اتصالات

بسته به نوع استفاده و کاربرد شما یکی دیگر از موضوعات مهم هنگام خرید پاوربانک، تعداد و نوع پورت‌های آن است. اکثر پاوربانک‌ها دارای پورت USB هستند که برای شارژ‌ کردن بیشتر دستگاه‌ها کاربرد دارد. زیرا دستگاه مورد نظر شما هر پورتی داشته باشد اصولا یک کابل رابط که یکسر آن پورت دستگاه و سر دیگری آن پورت USB باشد وجود دارد.

حالا اگر بخواهید چند دستگاه را به‌صورت همزمان شارژ کنید پاوربانک شما باید بیش از یک پورت خروجی داشته باشد. اگر دستگاه شما باتری قدرتمندی دارد و دارای پورت USB تایپ سی (USB Type C) است بهتر است پاوربانکی را انتخاب کنید که پورت خروجی تایپ سی داشته باشد.

درنظر داشته باشید که پاوربانک‌ها علاوه بر پورت‌های خروجی که برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود، اصولا یک پورت ورودی جهت شارژ کردن باتری خود پاوربانک هم دارند که اصولا پورت MicroUSB یا USB Type C است و از طرق آن نمی‌توان دستگاه‌های دیگر را شارژ کرد.

ناگفته نماند که تعداد کمی از پاوربانک‌های امکان شارژ بی‌سیم هم دارند که با قرار دادن گوشی موبایل روی پاوربانک، گوشی موبایل به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. البته برای استفاده از این قابلیت گوشی موبایل شما هم باید از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند.

 

پاوربانک IDH

 

شکل ظاهری و جنس بدنه

اگر می‌خواهید پاوربانک را در یک کیف بزرگ حمل کنید، شکل ظاهری خیلی اهمیتی ندارد. اما طرح‌های عجیب و غریب با ابعاد بزرگ یا شکل ظاهری غیرطبیعی ممکن است در حمل و نقل برای شما مشکل ایجاد کنند. طراحی بیشتر پاوربانک‌ها شبیه به یکدیگر است و مستطیل شکل تولید می‌شوند. البته که یکسری از پاوربانک‌ها طراحی مربعی شکل یا استوانه‌ای شکل هم دارند.

درکل بهتر است مدلی را انتخاب کنید که از نظر طراحی ظاهری و ابعاد شبیه به گوشی موبایل باشد. جنس بدنه بیشتر پاوربانک‌ها از پلاستیک فشرده و مقاوم است که بسته به پولی که پرداخت می‌کنید و برند پاوربانک پلاستیک باکیفت‌تر استفاده می‌شود. بعضی مدل‌ها از جنس فلز هم در بدنه استفاده می‌کنند تا عمر دستگاه بیشتر شود.

اگر محیطی که می‌خواهید در آن از پاوربانک استفاده کنید کمی خشن است مثلا در کوه و یا کمپینگ‌های چند روزه به پاوربانک نیاز دارید بهتر است مدلی را انتخاب کنید که بدنه آن در مقابل ضربه یا آب مقاوم باشد. این مدل‌های قیمت بالاتری دارند اما درصورت افتادن و ضربه خوردن یا مواجه با رطوبت دیگر نگران خرابی پاوربانک نخواهید بود.

 

 

شکل ظاهری و جنس بدنه IDH

 

نشانگرهای LED یا صفحه نمایش

 

بیشتر پاوربانک‌های موجود در بازار از تعدادی نشانگر LED بهره می‌برند که میزان شارژ باتری یا کامل شدن شارژ باتری پاوربانک را نمایش می‌دهند. برخی دیگر از پاوربانک‌ها دارای یک صفحه نمایش کوچک هستند که اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه ارائه می‌دهند. وجود این نشانگرها یا صفحه نمایش بسیار مفید وکاربردی است.

 

نشانگرهای LED یا صفحه نمایش IDH

 

 

 

مدت زمان شارژ شدن باتری پاوربانک

نکته‌ای که اغلب افراد هنگام خرید پاوربانک توجه زیادی به آن ندارند، سرعت شارژ شدن باتری خود پاوربانک است. پاوربانک‌های جدید به دلیل بهره‌بری از فناوری‌های به‌روز و وجود پورت ورودی USB نوع C سریع شارژ می‌شوند، اما برخی مدل‌ها هم برای شارژ کامل به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارند که کلافه کننده است. درنتیجه هنگام خرید به پورت و ولتاژ ورودی پاورانک هم توجه داشته باشید. هرچه ولتاژ ورودی بیشتر باشد پاوربانک سریع‌تر شارژ می‌شود.

قابلیت‌های محافظتی

وجود قابلیت‌های محافظتی و رعایت کردن اصول ایمنی در ساخت پاوربانک به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده‌تر از پاوربانک استفاده کنید و هنگام استفاده از آن نگران خراب شدن باتری دستگاه خود نباشید. در مدل‌هایی که اصول ایمنی در آن‌ها رعایت شده حتما این موارد در مشخصات محصول هم ذکر شده است. قابلیت‌های محافظتی پاوربانک عبارتند از:

جلوگیری از شارژ شدن بیش از حد مجاز (Overcharge Protection)، محافظت دربرابر ولتاژ بیش از حد مجاز (Overvoltage Protection)، محافظت دربرابر شدت جریان بیش از حد مجاز (Overcurrent Protection)، محافظت دربرابر گرم شدن زیاد (Overheat Protection)، محافظت دربرابر اتصال کوتاه (Short-Circuit Protection).

 

قابلیت‌های محافظتی IDH

 

برند و گارانتی

نکته دیگری که در خرید پاوربانک باید درنظر داشته باشید برند آن است که مانند تمام محصولات الکترونیکی نشان دهنده کیفیت ساخت و طول عمر آن است. پاوربانک برندهای بسیار متنوعی دارد که بعضی از آن‌ها مثل Adata، انرجایزر و انکر در ایران گارانتی و خدمات پس از فروش دارند. برندهای معتبر دیگری مانند باسئوس، شیائومی و سامسونگ هم  محصولات بسیار باکیفیتی ارائه می‌دهند اما گارانتی ندارند و با مهلت تست فروخته می‌شوند.

با پاوربانک چندبار می‌توان باتری یک دستگاه را شارژ کرد؟

 

همان‌طور‌که در بالا هم اشاره کردیم، در بهترین حالت پاوربانک قادر است ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت اسمی خود بازدهی داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید پاوربانک مدنظر شما (با شارژ کامل) چندبار می‌تواند باتری دستگاه شما را شارژ کند، باید ظرفیت پاوربانک را ضرب در ۰٫۸ و دوباره ضرب در ۰٫۸ و تقسیم بر ظرفیت باتری گوشی خود کنید. فرض کنید می‌خواهید بدانید با یک پاوربانک ۱۲۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باتری دستگاه خود که ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد را چندبار می‌توانید شارژ کنید.

اگر تقسیم ساده انجام دهید جواب ۴ است و فکر می‌کنید می‌توانید ۴ بار باتری دستگاه خود را شارژ کنید. اما اگر طبق فرمول گفته شده محاسبه کنید متوجه می‌شوید که در عمل ۲٫۵ بار می‌توانید باتری دستگاه خود را شارژ کنید (۲٫۵=۳۰۰۰÷۰٫۸×۰٫۸×۱۲۰۰۰). همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌هایی مانند Powerbankexpert و وارد کردن مدل گوشی و ظرفیت پاوربانک متوجه شوید که آن پاوربانک چندبار می‌تواند گوشی موبایل شما را شارژ کند. این وب‌سایت‌ها هم از همین فرمول استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

منبع:

https://www.choice.com.au/electronics-and-technology/phones/mobile-phones/buying-guides/power-banks

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

مودم آنتن دار یا مودم بدون آنتن کدام بهتر است؟

حداکثر سرعت اینترنت TD-LTE در ایران

فایروال چیست و چگونه کار می‌کند

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *