News, آموزشی

فرق VPN و VPS چیست؟

فرق VPN و VPS چیستIDH

فرق VPN و VPS چیست؟

امروزه تقریبا همه ما درمورد VPN می‌دانیم و از آن استفاده کرده‌ایم ولی ممکن است اطلاعات کافی درمورد طرز کار آن نداشته باشیم. ممکن است درمورد VPS چیزی به گوشتان نخورده باشد اما از آن هم استفاده کرده باشید. درکل وی پی ان (VPN) و وی پی اس (VPS) دو اصطلاح نسبتا آشنا هستند که ممکن است بارها از آن‌ها استفاده کرده باشید اما شاید ندانید چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد.

وی پی ان و وی پی اس واژه‌های هستند که از‌نظر نوشتار و تلفظ بسیار به یکدیگر شباهت دار‌ند، اما از نظر کاربرد و عملکرد متفاوت هستند. با مطالعه این مقاله، برای همیشه تفاوت VPN و VPS را متوجه شده و با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید.

 

تفاوت وی پی ان و و پی اس IDH

 

VPN چیست؟

VPN مخفف عبارت Virtual Private Network و به معنی شبکه خصوصی مجازی است. درواقع VPN شبکه‌ای از سرورهای اختصاصی بوده که یک سرویس VPN را برای ایجاد یک تونل خصوصی برای اینترنت گردی اجرا می‌کند. VPN باعث افزایش امنیت، حریم خصوصی و آزادی شما در هنگام فعالیت با اینترنت و فضای مجازی می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از VPN به شبکه جهانی اینترنت متصل شوید.

این ارتباط رمزگذاری شده و از محل اتصال شما به اینترنت ایجاد می‌شود و بعد از ارسال به یک کشور دیگر، وارد اینترنت عمومی می‌شود، در نتیجه آدرس آی پی شما تغییر کرده و محل واقعی شما مشخص نخواهد شد. VPN به شما کمک می‌کند در محیط آنلاین ناشناس بمانید و هر داده‌ای را که از طریق اتصال VPN منتقل می‌‌شود، ایمن شده است. اگر VPN روشن باشد قبل از اینکه هر داده‌ای از طریق اتصال شبکه عبور کند ابتدا از VPN عبور می‌‌کند.

سپس VPN داده را رمزگذاری می‌کند و آن‌ها را از طریق سرور خودش منتقل می‌‌کند. بنابراین وارد هر پورتال آنلاینی که شوید، داده‌های ارسال و دریافت شده از سمت شما، به عنوان منبعی از سرور VPN مشاهده می‌‌شود، نه سرور شبکه‌ای که به آن متصل هستید.

مزایای استفاده از VPN

اگر می‌خواهید در اینترنت به‌صورت ایمن و ناشناس بپرخید، حریم خصوصی خود را حفظ کنید و از سانسور اینترنت به دور باشید، VPN می‌تواند به شما کمک کند. می‌توانید با تغییر آی پی، به سایت‌هایی که استفاده از خدمات خود را برای گروه خاصی از کاربران ممنوع کرده‌اند، مثل یوتیوب، نتفلیکس، پی پال و… دسترسی داشته باشید.

VPN امنیت اطلاعات ارسالی در محیط اینترنت را با رمزگذاری‌های خاص افزایش می‌دهد. زمانی که به مودم و شبکه اینترنت نامطمئن مثل رستوران‌ها و فرودگاه‌ها و کافه‌ها متصل شده‌اید و از امنیت آن شبکه اطلاعی ندارید، با کمک وی‌پی‌ان‌ها می‌توانید از ایمن‌تر بودن اتصال خود مطمئن شوید.

 

وی پی ان چیست؟ IDH

 

معایب استفاده از VPN

اگرچه استفاده از VPN مزایایی دارد، اما دارای معایبی هم هست که باید از آن‌ها مطلع شوید. اینترنت کندتر می‌شود. باتوجه به لایه امنیتی که وی پی ان اضافه می‌کند، کاهش سرعت اینترنت طبیعی است. بنا‌بر‌این، اگر اینترنت شما ضعیف یا کند باشد و از VPN هم استفاده کنید، وب‌گردی و فعالیت در اینترنت به امری کلافه کننده تبدیل خواهد شد.

اغلب به دست آوردن سطح بالایی از امنیت بستگی به پیکربندی صحیح VPN شما دارد. همچنین ممکن است مشکل نشت IP و DNS رخ دهد و داده‌های ایمن شما فاش شود. همچنین با استفاده از VPN مصرف باتری گوشی موبایل هم افزایش می‌یابد. اگر اتصال VPN شما قطع شود، موقعیت ناشناس شما از بین می‌رود.

درنتیجه اگر از VPN برای مواردی مانند ترید و معاملات ارزی در صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید ممکن است درصورت قطع شدن VPN و عوض شدن آی پی، حساب کاربری توسط صرافی مسدود شده و سرمایه شما از بین برود. درنتیجه باتوجه به موارد بالا باید از VPN بسیار مطمئن استفاده کنید.

VPS چیست؟

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server و به معنی سرور مجازی خصوصی است و در حقیقت نوعی میزبانی وب است که توسط شرکت‌ها‌ی هاستینگ ارائه می‌‌شود و یک محیط سرور مجازی برای میزبانی وب سایت در اختیار شما قرار می‌‌دهد. سرور، کامپیوتری است که برای ذخیره فایل‌ها‌ و داده‌ها‌ی وب سایت استفاده می‌‌شود. هنگامی که یک نام دامنه را در مرورگر تایپ می‌‌کنید، مرورگر با سرور ارتباط برقرار کرده و فایل‌ها‌ی ذخیره شده سایت را پردازش می‌‌کند.

انواع مختلفی از میزبانی وب وجود دارد، از جمله سرور اختصاصی، میزبانی مشترک، میزبانی مدیریت شده، میزبانی VPS وردپرس، میزبانی ابری و …. میزبانی VPS از فناوری مجازی‌سازی برای تقسیم یک سرور فیزیکی، به چندین سرور مجازی استفاده می‌‌کند. این باعث می‌‌شود که دسترسی بیشتری به منابع سرور داشته باشید و بتوانید درصورت نیاز، سرور مجازی خود را ارتقاء دهید. سرور‌های فیزیکی در ساختمانی با نام مرکز داده (دیتا‌سنتر) قرار گرفته‌اند که تمام استاندارد‌های نگهداری در آن رعایت می‌شود و با استفاده از نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز، منابع سخت‌افزاری آن بین چند کاربر VPS تقسیم می‌شود.

بنابراین شما مشخصات سخت‌افزاری VPS (سرور مجازی) مورد نیاز خود را به شرکت می‌دهید و آن شرکت هم سرور مجازی با مشخصات درخواستی را در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا شما می‌توانید یک سرور مجازی با ۲ گیگابایت حافظه‌ رم و ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بگیرید.

 

vps چیست؟ IDH

 

مزایای استفاده از VPS

استفاده از VPS برای کاربرانی که بودجه کافی برای خرید یا اجاره سرور اختصاصی ندارند اما می‌خواهند از سخت‌افزار قدرتمند با هزینه‌ای کمتر بهره ببرند گزینه مناسبی است. اگر به ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، قابلیت‌های نظارت پیشرفته، فضای پشتیبان بیشتر یا برنامه‌ای برای درگاه پرداخت‌های آنلاین نیاز دارید، سرویس VPS برای شما مناسب است. اگر به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و ترافیک زیادی دریافت نمی‌کنید و تعداد بازدیدکنندگان سایت شما در حال افزایش است، VPS مناسب شما خواهد بود.

با رشد وب‌سایت و افزایش محتوا شاهد کاهش زمان بارگذاری وب‌سایت خود خواهید بود. با VPS، وب‌سایت خود را بدون نگرانی در مورد زمان بارگذاری، گسترده‌تر می‌کنید. با VPS، یک سرور مجازی امن و اختصاصی دارید که در آن احتمال گذراندن تست انطباق بیشتر است و امکان سرقت اطلاعات بسیار کم می‌شود. از دیگر مزایای VPS می‌توان به قابلیت بهره‌بری از IP ثابت مطابق با کشور دلخواه، اتصال به سرور مجازی با کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی موبایل شخصی، نصب نرم‌افزارهای مختلف و دلخواه، قابلیت ارتقا و توسعه منابع سرور به صورت تدریجی، دسترسی رووت (Root) و ادمین با قدرت اجرای اسکریپت‌های خاص سرور و پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

تا اینجا توانستید با تفاوت VPN و VPS آشنا شوید. VPS یک سرویس سرور مجازی است که اگر دیتاسنتر آن در داخل کشور باشد IP ثابت و اختصاصی ایران را خواهید داشت، اما اگر دیتاسنتر آن در خارج از کشور باشد IP اختصاصی و ثابت خارج از کشور را دراختیار دارید. اما VPN یک سیستم برای تغییر موقت IP است و به شما IP خارج از کشور اما به‌صورت موقت را ارائه می‌کند که با هر بار قطع و وصل شدن، IP تغییر خواهد کرد.

شاید بپرسید باتوجه به مزایایی که برای VPS و VPN وجود دارد، کدام یک برای استفاده بهتر است؟ لازم به ذکر است که هر دو سرویس خدمات خوبی را به شما عرضه می‌کنند. در صورتی که تجارت در حال رشد دارید، بهتر است از VPS استفاده نمایید، چرا که سطح سفارش‌سازی بالایی خواهید داشت. از طرفی دیگر، استفاده از VPN به افرادی توصیه می‌شود که می‌خواهند IP خود را در شبکه مخفی کنند، وارد سایت‌هایی شوند که IP بعضی از کشورها را بسته‌اند، جابه‌جایی زیادی دارند، در سایت‌های خارجی دورکار هستند و نمی‌خواهند با IP کشور خود وارد محیط کار شوند یا اطلاعات ارسال کنند.

 

منابع:

https://www.inmotionhosting.com/blog/vps-vs-vpn/

https://www.digitaltrends.com/computing/vpn-vs-vps/

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

تبدیل مودم به روتر

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *