News

چین بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای تقویت صنعت تراشه خود سرمایه‌گذاری می‌کند

چین بیش از 40 میلیارد دلار برای تقویت صنعت تراشه خود سرمایه‌گذاری می‌کند

سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری چین برای تقویت صنعت تراشه خود

در پی ادامه تحریم‌های تجاری ایالات متحده آمریکا بر علیه چین، این کشور در حال راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری با حمایت دولتی است که هدف آن جمع‌آوری حدود ۴۰ میلیارد دلار برای تقویت صنعت نیمه هادی خود است. زیرا این کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند به ایالات متحده و سایر رقبای خود برسد.

 

چین بیش از 40 میلیارد دلار برای تقویت صنعت تراشه خود سرمایه‌گذاری می‌کند IDH

 

احتمالاً این بزرگ‌ترین صندوق از سه صندوق راه‌اندازی شده توسط صندوق سرمایه‌گذاری صنعت‌مدار مجتمع چین، که به عنوان صندوق بزرگ نیز شناخته می‌شود، باشد. ایالات متحده تلاش‌های زیادی برای محدودسازی تولید تراشه چین انجام داده است، اما این تلاش‌ها فایده زیادی نداشته است. به گزارش رویترز، چین قصد دارد صندوقی را به امید تقویت صنعت نیمه هادی خود راه‌اندازی کند.

این تلاش با حمایت دولت، سومین صندوق سرمایه‌گذاری صنعت تراشه چین است و هدف آن جمع‌آوری ۳۰۰ میلیارد یوان (۴۱ میلیارد دلار) است. دو صندوق قبلی ۱۳۸٫۷ میلیارد یوان (۱۹ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۷ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۹ جذب کرده بودند.

رئیس جمهور شی جین پینگ از مدت‌ها قبل بر لزوم دستیابی چین به خودکفایی در صنعت نیمه هادی‌ها، تاکید کرده بود. این نیاز پس از اعمال یک سری اقدامات کنترل صادرات توسط واشنگتن در چند سال گذشته، به دلیل ترس از اینکه پکن می‌تواند از تراشه‌های پیشرفته برای تقویت قابلیت‌های نظامی خود استفاده کند، شدیدتر شد.

چین

در ماه اکتبر، ایالات متحده یک بسته تحریمی گسترده را ارائه کرد که دسترسی چین به تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه را قطع کرد و متحدان ایالات متحده، ژاپن و هلند، اقدامات مشابهی را در این راستا انجام دادند. اعلام شده که وزارت دارائی چین قصد دارد حدود ۶۰ میلیارد یوان (۸ میلیارد دلار) به این صندوق کمک کند. سایر سرمایه‌گذاران هنوز مشخص نیستند. این صندوق به‌صورت مشخص روی ایجاد ابزارهایی برای تولید تراشه متمرکز خواهد شد.

 

به گفته رویترز همه منابع از معرفی کردن خود امتنا کردند زیرا گفتگوها محرمانه بود. دفتر اطلاعات شورای دولتی، که به نمایندگی از دولت، وزارت دارایی و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات به پرسش‌های رسانه‌ای رسیدگی می‌کند، به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداد. صندوق بزرگ هم هنوز به درخواست‌ها برای اظهار نظر، پاسخ نداده است.

 

 

سرمایه‌گذاری تا به امروز

 

سرمایه‌گذاری IDH

 

در این تصویر تصویری که در ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ گرفته شده است، یک پرچم چین در کنار علامت “ساخت چین” که روی یک برد مدار چاپی با تراشه‌های نیمه هادی دیده می‌شود، نمایش داده شده است

 

دو منبع اول این خبر گفتند که روند جمع‌آوری کمک مالی احتمالاً ماه‌ها طول خواهد کشید و بلافاصله مشخص نیست که صندوق سوم چه زمانی راه‌اندازی می‌شود یا تغییرات بیشتری در این طرح ایجاد می‌شود. حامیان دو صندوق قبلی بیگ فاند شامل وزارت دارایی و نهادهای دولتی مانند سرمایه بانک توسعه چین، شرکت ملی دخانیات چین و مخابرات چین بودند.

در طول این سال‌ها، صندوق بزرگ به دوتا از بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری تراشه چین به نام‌های شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی (Semiconductor Manufacturing International Corporation) و نیمه‌هادی هوآ هونگ (Hua Hong Semiconductor) و همچنین به شرکت سازنده حافظه‌های فلش به نام فناوری‌های حافظه یانگ تسه (Yangtze Memory Technologies) و تعدادی از شرکت‌ها و صندوق‌های کوچک‌تر کمک مالی کرده است.

با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها، می‌توان گفت که صنعت تراشه چین برای ایفای نقش پیشرو در زنجیره تامین جهانی، به‌ویژه برای تراشه‌های پیشرفته، تلاش زیادی کرده است.

 

معرفی میت ۶۰ پرو با تراشه اختصاصی چین، در تضاد مستقیم با تلاش‌های ایالات متحده، ژاپن و هلند برای محدود ‌کردن دسترسی چین به تراشه و محدود کردن توانایی‌های تولید چینی‌ها است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، فرمان اجرایی را در ماه آگوست امضا کرد که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی را که با فناوری‌هایی مانند نیمه هادی‌ها کار می‌کنند، محدودتر کرده است. تحریم‌های قبلی به‌صورت خاص هواوی را هدف قرار داده است و حالا با وجود همه این تحریم‌ها، چینی‌ها مسیرهای تازه‌ای را درپیش گرفته‌اند.

 

مدیران سرمایه‌گذاری

طبق گفته منابع، صندوق بزرگ در حال بررسی استخدام حداقل دو موسسه برای جذب سرمایه جدید است. چندین مقام ارشد و مقامات سابق SINO-IC Capital، که مدیریت دو صندوق اول صندوق بزرگ را بر عهده داشتند، از سال ۲۰۲۱ توسط مقامات ضد اختلاس چین تحت بازرسی قرار گرفته‌اند. با این وجود طبق گفته‌ها بازهم انتظار می‌رود SINO-IC Capital یکی از مدیران صندوق سوم باقی بماند. SINO-IC Capital هم در این مورد اظهار نظر نکرده است.

همچنین مقامات چینی با سرمایه‌گذاری هوافضای چین، بازوی سرمایه‌گذاری شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین، تماس گرفته‌اند تا پیشنهاد سرمایه‌گذاران در این صندوق را به آن‌ها بدهند، اما سرمایه‌گذاری هوافضای چین هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.

 

 

 

منبع:

https://www.reuters.com/technology/china-launch-new-40-bln-state-fund-boost-chip-industry-sources-say-2023-09-05/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

مودم‌های دوبانده(Dual band) چیستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

آیا مودم‌های td-lte فقط در مناطق پوشش‌دهی شده اپراتورهای موبایل فعالیت می‌کنند؟

استاندارد وای فای چیست؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *