News

قهرمانان مسابقات جهانی پهپاد توسط هوش مصنوعی شکست خوردند

قهرمانان مسابقات جهانی پهپاد توسط هوش مصنوعی شکست خوردند

قهرمانان مسابقات جهانی پهپاد توسط هوش مصنوعی شکست خوردند

هوش مصنوعی سوئیفت (Swift) از تکنیکی به نام یادگیری تقویتی عمیق برای پیروزی در ۱۵ مسابقه از ۲۵ مسابقه در برابر قهرمانان جهانی پهباد استفاده کرد.

 

 

هوش مصنوعی سووفت IDH 2

سه مسابقه‌دهنده هواپیماهای بدون سرنشین بسیار خبره توسط الگوریتمی شکست خوردند که توانست یاد بگیرد چگونه یک پهپاد را در یک مسیر مسابقه سه بعدی با سرعت‌های سرسام‌آور پرواز دهد.

هوش مصنوعی (AI) از شکست دادن انسان‌ها در شطرنج، استارکرافت (StarCraft) و بازی گرن توریسمو (Gran Turismo) شروع کرد و اکنون زمین بازی خود را بزرگ‌تر کرده و قهرمانان جهان را در یک ورزش واقعی شکست داده است. هوش مصنوعی سوئیفت (Swift) که توسط محققان دانشگاه زوریخ توسعه داده شد، در ۱۵ مسابقه از ۲۵ مسابقه توانست در برابر قهرمانان جهان پیروز شود و سریع‌ترین دور را در مسیری ثبت کرد که در آن هواپیماهای بدون سرنشین (drone) به سرعت ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) در ساعت می‌رسند و فشاری تا ۵G را تحمل می‌کنند، این میزان فشار بسیاری از مردم را بی‌هوش می‌کند.

الیا کافمن، محققی که به توسعه سوئیفت کمک کرده، گفت: اولین بار است که یک ربات مجهز به هوش مصنوعی یک قهرمان انسانی را در یک ورزش فیزیکی واقعی که برای انسان و توسط انسان طراحی شده بود، شکست داد. مسابقه پهباد بدین شکل است که باید یک پهباد را با دید اول شخص در اطراف مسیری پر از دروازه و مانع بدون برخورد و تصادف با دروازه‌ها و موانع پرواز داد. خلبانان مسیر را از طریق یک دوربین نصب شده روی پهپاد مشاهده می‌کنند.

کافمن و همکارانش در نیچر، مجموعه‌ای از مسابقات رو بین سوئیفت و سه قهرمان مسابقات پهباد، با نام‌های توماس بیتماتا، ماروین شاپر و الکس وانور برگزار کردند. قبل از مسابقه، خلبانان انسانی یک هفته فرصت داشتند تا در این زمین بازی تمرین کنند، در حالی که سوئیفت در یک محیط شبیه‌سازی شده که حاوی یک نسخه مجازی از زمین بازی بود، آموزش می‌دید. روش‌های قبلی برای آموزش مسیریابی هدایت پهپاد با هوش مصنوعی حدود یک ماه طول می‌کشید اما تیم تحقیقاتی دانشگاه زوریخ فرآیند یادگیری را به‌صورت مجازی شبیه‌سازی کرد و این روش فقط یک ساعت طول کشید.

 

سوئیفت از تکنیکی به نام یادگیری تقویتی عمیق برای یافتن دستورات بهینه استفاده کرد. از آنجایی که این روش بر آزمون و خطا متکی است، پهپاد صدها بار در تمرین سقوط کرد، اما از آنجایی که این یک شبیه‌سازی بود، محققان به سادگی می‌توانستند این فرآیند را از سر بگیرند.

در طول مسابقه، سوئیفت از واحد اندازه‌گیری اینرسی یکپارچه برای ردیابی شتاب و سرعت استفاده می‌کند درحالی‌که شبکه عصبی داخلی، با استفاده از داده‌های دوربین‌های جلویی پهپاد موقعیت آن را در فضا به‌دست می‌آورد.

این اطلاعات سپس به واحد کنترل مرکزی منتقل می‌شوند که خود از شبکه‌ی عصبی عمیقی بهره می‌برد و درنهایت کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر را براساس داده‌های دریافتی و موقعیت پهپاد، انتخاب می‌کند.

 

هوش مصنوعی سووفت IDH

 

 

تجزیه و تحلیل مسابقات نشان داد که سوئیفت در شروع مسابقه به طور مداوم سریع‌تر بود و مانورهای بهتری نسبت به خلبان‌های انسانی داشت. سریع‌ترین دور سویفت با ۱۷٫۴۷ ثانیه انجام شد که نیم ثانیه سریع‌تر از بهترین خلبان انسان بود. البته سوئیفت شکست‌ناپذیر هم نبود و ۴۰ درصد از مسابقات خود را در برابر انسان‌ها از دست داد و چندین بار سقوط کرد. همچنین به نظر می‌رسید این پهپاد به تغییرات محیطی مانند نور حساس بود. این شروع چیزی است که می‌تواند کل دنیا را تغییر دهد. یکی از مسابقه‌دهندگان گفت: من یک مسابقه‌دهنده هستم و نمی‌خواهم چیزی از من سریع‌تر باشد.

همچنین یکی دیگر از مسابقه‌دهندگان گفت: مسابقه با یک ماشین رقابت متفاوتی است، زیرا می‌دانید که ماشین خسته نمی‌شود.

یک پیشرفت کلیدی این است که سوئیفت می‌تواند با چالش‌های دنیای واقعی مانند آشفتگی آیرودینامیکی، تاری دوربین و تغییرات در روشنایی کنار بیاید، که می‌تواند سیستم‌هایی را که تلاش می‌کنند یک مسیر از پیش محاسبه‌شده را دنبال کنند، سردرگم کند. کافمن گفت که همین رویکرد می‌تواند به هواپیماهای بدون سرنشین در جستجوی افراد در ساختمان‌های در حال سوختن یا انجام بازرسی از سازه‌های بزرگ مانند کشتی‌ها کمک کند.

ارتش علاقه شدیدی به پهبادهای مجهز به هوش مصنوعی دارد، اما متقاعد نشدند که هنوز پیامدهای مهمی برای جنگ داشته باشد. دکتر الیوت وینتر، مدرس ارشد حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق نیوکاسل، می‌گوید: ما باید مراقب باشیم و چنین فرض کنیم که پیشرفت‌هایی از این دست می‌توانند به‌راحتی در یک زمینه نظامی برای استفاده از پهپادهای نظامی یا سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار که در فرآیندهای حیاتی مانند انتخاب هدف دخیل هستند، جایگزین شوند.

آلن وینفیلد، پروفسور اخلاق روبات‌ها، می‌گوید: در حالی که هوش مصنوعی کاربردهای نظامی اجتناب‌ناپذیری دارد، اما مطمئن نیستیم که آخر کار، داشتن دسته‌هایی از پهپادها که هواپیما را به صورت نزدیک دنبال می‌کنند، چگونه می‌تواند به نفع ارتش باشد.

کافمن نیز به همین ترتیب بدبین بود. وی گفت: تقریباً همه پهپادها در میدان‌های نبرد در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا برای شناسایی یا به عنوان سلاح علیه اهدافی که کند حرکت می‌کنند یا ثابت هستند، استفاده می‌شوند.

 

منبع:

https://www.theguardian.com/technology/2023/aug/30/ai-powered-drone-beats-human-champion-pilots

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

حداکثر سرعت اینترنت TD-LTE در ایران

امکان ارسال عکس و ویدیو با کیفیت اصلی در واتساپ میسر می‌شود

آیفون ۱۵ پرو مکس در مقابل سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *