News

تست اینترنت ۵G در ایران و بهره برداری از اولین سایت ۵G کشور

تست اینترنت 5G در ایران و بهره برداری از اولین سایت 5G کشور

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله قصد داریم درباره اولین اقدامات جدی راه اندازی و تست اینترنت ۵G در ایران و بهره برداری از اولین سایت ۵G کشور مطالبی را ارائه دهیم.

نخستین سایت ۵G ایران، با همکاری ایرانسل راه اندازی و بدین ترتیب نسل پنجم شبکه تلفن همراه به‌ صورت رسمی وارد کشور شد.

سرعت بالاتر، زمان تاخیر کمتر، تداخل فرکانسی کمتر و پهنای باند بیشتر چهار تمایز اساسی جدیدترین نسل اینترنت همراه نسبت به نسل های پیشین می باشد.

بهتر است پیش از پرداختن به این خبر مسرت بخش که نوید تحولی ویژه را در کشور می دهد، به طور خلاصه اطلاعاتی را پیرامون فناوری ۵G مرور کنیم.

اصلا اینترنت ۵G چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید که حرف G اولین حرف کلمه Generation به معنای نسل می باشد.

در نتیجه ۵G به نسل پنجم اینترنت موبایل که پس از ۴G ارائه شده است، اطلاق می شود.

در ادامه برترین مزایای آخرین نسل از اینترنت موبایل را نسبت به نسل پیشین مورد بررسی قرار می دهیم.

سرعت اینترنت ۵G

اینترنت ۵G به دلیل بهره مندی از فرکانس‌های بالاتر نسبت به ۴G، سرعت اتصال به اینترنت بسیار بالایی را در اختیار کاربران می گذارد.

سرعت نسل پنجم اینترنت تلفن همراه از نظر تئوری حتی تا ۱۰۰۰ برابر بیش تر از نسل چهارم برآورد شده است.

شما به راحتی می توانید یک فیلم بلند با کیفیت HD را با استفاده از اینترنت ۵G، تنها در ۱ ثانیه دانلود کنید!

تأخیر اینترنت ۵G

تاخیر یا پینگ (ping) فاصله زمانی میان ارسال بسته از سیستم کاربر به سیستم مقصد و ارسال مجدد آن به سیستم کاربر محسوب می شود که اینترنت ۵G از تاخیر فوق العاده پایینی برخوردار است.

پارامتر پینگ بیش از همه برای گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین بازی می کنند، بسیار حائز اهمیت است.

اینترنت ۴G مجهز به تاخیر پایین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌ثانیه می باشد در حالی که اینترنت ۵G میزان این پارامتر را تا حدود ۱۰ میلی‌ثانیه پایین آورده است.

پهنای باند اینترنت ۵G

با استفاده از قابلیت پهنای باند بالای نسل پنجم اینترنت همراه، که نسبت به شبکه‌ی ۴G بیشتر است، کاربران متعددی می توانند به طور همزمان و به راحتی از اینترنت پرسرعت با کیفیت و با پایداری بالا بهره مند شوند.

تداخل فرکانسی اینترنت ۵G

یکی دیگر از تدابیری که برای بهبود قابلیت های جدیدترین نسل اینترنت همراه اندیشیده شده، بهره مندی از فرکانس متفاوتی است که تابحال مورد استفاده قرار نگرفته است.

بدین ترتیب تداخل و نویز در شبکه ۵G کاهش می یابد.

همچنین آنتن های شبکه ۵G جهت دار هستند و با سایر سیگنال هایی که در اطراف وجود دارد تداخل کمتری خواهد داشت.

از مهم‌ترین کاربردهای شبکه ۵G صرف نظر از ارائه اینترنت پرسرعت و با کیفیت برای استفاده عموم کاربران، کاربرد در اینترنت اشیا، کنترل از راه دور و اتومبیل های خودران می باشد که این موارد نیز تنها بخشی از تاثیرات بی نظیر این شبکه در روند توسعه تکنولوژی می باشد.

حالا که به طور مختصر با پنجمین نسل از تکنولوژی اینترنت دیتا آشنا شدیم به سراغ اخبار جذابی که این روز ها درباره بهره برداری از آن در ایران شنیده می شود می پردازیم.

اینترنت ۵G در ایران

ایرانسل در شهریورماه سال ۱۳۹۶، نخستین آزمایش از شبکۀ کامل (End to End) نسل پنجم، شامل هسته شبکه و رادیو را طی «گردهمایی فرصت‌های اقتصادی نسل ۵» با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داد.

مدیرکل «هسته شبکه» در آن جلسه گفت:

ایران یکی از معدود کشورهایی است که توانسته شبکه کامل ۵G را در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ آزمایش کند.

در واقع اولین خبرهای جدی درباره راه اندازی اینترنت نسل پنجم، سال گذشته از زبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شنیده شد.

محمدجواد آذری جهرمی اعلام کرده بود که مقدمات پیاده‌سازی ۵G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه ۵G و ارایه خدمات اینترنت نسل ۵ به عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود.

همچنین براساس اظهار نظر جهرمی، در تاریخ ۱۶ خرداد ماه سال جاری، مطابق با برنامه، تا شهریورماه، پنج منطقه‌ی تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرند.

حسن روحانی در جلسه اخیر هیات دولت که در روز چهارشنبه ۱ مراداد ماه برگزار شد، راه‌اندازی ۵G در ایران را رسما اعلام کرد و تاکید کرد که نسل پنجم تلفن همراه تنها برای ارتباطات نیست بلکه در ابعاد گسترده‌تری کاربرد خواهد داشت:

این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است. نسل پنجم، فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور راه‌اندازی می شود. سال گذشته مرکز هوش مصنوعی (مرکز هوش مصنوعی ۱۷۶) را در کشور افتتاح کردیم که کمک بزرگی به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور کرد و این مسیر با توسعه ۵G در کشور تداوم می یاید.

در این مراسم با بهره‌برداری از نخستین سایت ۵G ایران توسط رییس‌جمهوری، ایرانسل با استفاده از گوشی‌های ۵G و سیم‌کارت‌های نسل جدید چندین تست به صورت رسمی انجام داد، و در نهایت خبرنگاران نیز با استفاده از گوشی های موبایل خود سرعت این شبکه را مورد بررسی قرار دادند.

تصویر زیر که توسط خبرنگار وب‌سایت ایستنا در توییتر منتشر شده است، نشانگر تست موفقیت آمیز اینترنت ۵G در شبکه‌ی ایرانسل و مرکز تحقیقات مخابرات می باشد.

آزمایش سرعت نسل پنجم اینترنت توسط ایرانسل در ایران تست اینترنت 5G در ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرعت دانلود در حدود ۱۵۰۰ مگابیت در ثانیه، سرعت آپلود ۱۰۸ مگابیت در ثانیه، زمان پینگ ۸ میلی ثانیه و جیتر ۱ میلی‌ثانیه!

مطابق با گزارش ها، هم اکنون اینترنت ۵G آزمایشی ایرانسل بر روی باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز در حال تست است و در طی روزهای آتی با تجمیع فرکانسی، احتمالا تست سرعت ۳ گیگابیت‌برثانیه هم برای اولین بار در کشور تجربه می‌شود.

مسلما برگزاری این مراسم و انجام تست اولیه ۵G نقطه شروعی برای ادامه مسیر پیشرفت در حوزه ارتباطات در کشور محسوب می شود.

هم اکنون بسیاری از کشورها به دنبال اجرایی سازی کامل بهره مندی از این فناوری نوآورانه در طی چند سال هستند و سال ۲۰۲۵ را برای پیاده سازی هدف گذاری کردند.

امیدواریم پیشبرد مراحل راه اندازی کامل ۵G در ایران هرچه سریعتر انجام شود و از سویی دیگر گوشی های پشتیانی کننده از نسل پنجم اینترنت در اختیار عموم قرار بگیرد.

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که درباره اولین اقدامات جدی راه اندازی و تست اینترنت ۵G در ایران و بهره برداری از اولین سایت ۵G کشور بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *