News

همه آنچه که باید در مورد ChatGPT بدانید

همه آنچه که باید در مورد ChatGPT بدانید

همه آنچه که باید در مورد ChatGPT بدانید

ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI ساخته شده است. OpenAI که در سان‌فرانسیسکو واقع شده، توسط ایلان ماسک و سم آلتمن در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده و سرمایه‌گذارانی مهمی از جمله مایکروسافت دارد.

البته ایلان ماسک از این استارتاپ جدا شد و به سمت مدیرعاملی توییتر رفت. ایبان ماسک در توییتی اعلام کرد که OpenAI برای آموزش ابزارهای خود به دیتابیس این شبکه اجتماعی دسترسی داشته که البته چنین کاری را متوقف کرده است.

ChatGPT یک چت بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را درک کرده و متون نوشتاری دقیقی مشابه انسان تولید کند.

این چت بات قادر است محتوای بسیار متنوعی تولید کند،‌ از اشعاری مانند اشعار شکسپیر گرفته تا توصیه برای نحوه برگزاری جشن تولد کودکان.

امروزه تقریبا هرجایی مثل دانشگاه‌ها، در میان هیئت رئیسه شرکت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و… همه درباره ChatGPT صحبت می‌کنند. این ابزار باعث درگیری بین دو شرکت بزرگ فناوری یعنی گوگل و مایکروسافت هم شده است.

 

ChatGPT همه چی درباره IDH

 

چه چیزی ChatGPT را منحصر به فرد کرده است؟

ChatGPT از مدل زبانی LLM بهره می‌برد که طراحی شده تا زبان انسان را متوجه شده و برپایه داده‌های فراوانی که در اختیار دارد، به سوال‌ها، پاسخ بدهد. مدل زبانی LLM که با نام GPT-3.5 شناخته می‌شود و نسخه به‌روز شده مدل زبان GPT-3 است، توسط همین شرکت OpenAI طراحی و تولید شده است.

GPT-3 درحدود ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد و یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی پردازش زبان در دنیا به شمار می‌رود. چت جی پی تی به دلیل اینکه قادر است پاسخ‌هایی شبیه به پاسخ‌های انسان ارائه دهد، بسیار اثرگذار بوده و دلیل این امر، میزان بسیار زیاد داده‌هایی است که برای یادگیری ماشینی از آن‌ها استفاده می‌کند.

این چیزی است که تا قبل از این کسی گمان نمی‌کرد یک نرم‌افزار قادر به انجام آن باشد و همه متخصصان را شگفت‌زده کرده است. برتری دیگر چت جی پی تی توانایی آن در درک قالب گفتگو است و این امکان را دارد تا با بررسی پیام‌های قبلی کاربر و طی چندین نوبت پرسش و پاسخ، در طول گفتگو به پاسخ‌هایی برسد که ممکن است مربوط به آخرین پرسش نباشند.

 

چت جی پی تی چیست IDH

 

دلیل محبوبیت زیاد ChatGPT چیست؟

به جرات می‌توان گفت تا به حال هیچ نرم‌افزار تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی موفق نشده چنین تأثیری بر مخاطبان خود داشته باشد. این چت بات موضوع داغ روز شده است طوری که در کنفرانس‌ اقتصاد جهانی در داووس سوئیس در مورد آن صحبت شد و شرکت فناوری چینی Baidu نسخه خود را از این برنامه ساخته و نام آن را Ernie Bot گذاشته است.

چت جی پی تی بعد از گذشت پنج روز از عرضه خود توانست یک میلیون کاربر فعال جذب کند و تا ماه ژانویه ۲۰۲۳ یعنی تنها دو ماه پس از عرضه، به ۱۰۰ میلیون کاربر در ماه، خدمات اراده دهد و به این ترتیب توانست جایگاه سریع‌ترین رشد مشتریان یک برنامه در تاریخ را به خود اختصاص دهد.

برای اینکه میزان سرعت رشد این برنامه را بهتر درک کنید، بد نیست بدانید که تیک تاک نه ماه و اینستاگرام دو سال و نیم طول کشید تا ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کنند. ChatGPT در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ تاریخ‌ساز شد و وب‌سایت آن از رکورد ۲۸ میلیون بازدید روزانه فراتر رفت که این عدد نسبت به ماه قبل این سایت ۱۶۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بازدید روزانه وب‌سایت OpenAI و پلتفرم ChatGPT از ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ تا ۳ فوریه سال ۲۰۲۳ از بازدید صفر به ۲۵ میلیون بازدید در روز رسید. یکی از دلایل محبوبیت چت جی پی تی در دسترس بودن آن است، زیرا خدمات آن از طریق وب‌سایت OpenAI در دسترس عموم قرار گرفته است و کاربردهای آن از انجام تکالیف مدرسه تا نوشتن متون قانونی، متنوع هستند.

زمان ارائه آن نیز بسیار اثرگذار بود. با پایان دوران همه‌گیری کرونا، دور از انتظار نبود که شاهد چنین خلاقیت بزرگی باشیم. همان‌طور که پس از طاعون سیاه اروپا، دوران رنسانس فرا رسید و خلاقیت گسترش یافت.

 

chatgpt و غول های بزرگ فناوری IDH

 

چرا ChatGPT باعث درگیری غول‌های فناوری شده است؟

شرکت مایکروسافت میلیون‌ها دلار در شرکت OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است و در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که یک قرارداد همکاری چند ساله و چندین میلیارد دلاری با این شرکت امضا کرده است. مایکروسافت میزان دقیق این سرمایه‌گذاری را فاش نکرده است اما تخمین زده شده که این سرمایه‌گذاری درحدود ۱۰ میلیارد دلار باشد.

همچنین شرکت مایکروسافت در به‌روزرسانی محصولات خود یعنی موتور جستجوی Bing و مرورگر Edge قابلیت‌های هوش مصنوعی را اضافه کرده است.

گوگل هم یک چت بات شبیه به ChatGPT با نام Bard AI طراحی و تولید کرده است و برنامه دارد تا آن را در آینده نزدیک به موتور جستجوی خود اضافه کند. گویا ChatGPT به تهدید و خطری بزرگ برای گوگل تبدیل شده زیرا این امکان وجود دارد که کاربران از این پس پرسش‌های خود را جای اینکه از گوگل بپرسند از چت جی پی تی بپرسند.

البته ناگفته نماند که گوگل اولین شرکتی بود که وارد عرصه گفتگوهای مبتنی بر هوش مصنوعی شد و در سال ۲۰۲۱ مدل زبانی هوش مصنوعی خود را به نام Lamda تولید کرد اما آن را به مخاطبین ارائه نکرد و الان درنظر دارد این اشتباه را با عرضه Bard AI جبران کند.

 

عملکرد ChatGPT واقعاً تا چه حدی خوب است؟

ChatGPT هم محدودیت‌های خود را دارد و پاسخ‌های این چت بات گاهی اوقات بی‌دقت و نادرست هستند. به عنوان مثال ممکن است نام کتاب‌ها و اشخاصی را ارائه دهد که اصلا وجود ندارد یا قادر به حل کردن بعضی از مسائل ریاضی نباشد.

این ابزار بسیار انعطاف‌پذیر است و در تعامل بسیار خوب عمل می‌کند و می‌توان گفت شما می‌توانید تقریباً در مورد هر موضوعی با آن صحبت کنید. اما از سوی دیگر همین انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که ندانید آیا این ابزار محتواهای خود را براساس واقعیت تولید می‌کند یا از تخیل ماشینی خود استفاده کرده است.

در حال حاضر دانشی که ChatGPT از آن استفاده می‌کند مربوط به داده‌های تا سال ۲۰۲۱ است اما با گذشت زمان داده‌های جدید را هم دریافت و اضافه خواهد کرد. انتظار می‌رود در آینده چت جی پی تی در بسیاری از سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرو باشد. اما در حال حاضر متخصصان معتقد هستند که هوش مصنوعی هنوز هم قادر نیست در حد هوش انسان عمل کند.

گفته می‌شود که هوش جامع مصنوعی هنوز در ChatGPT محقق نشده است. هوش جامع مصنوعی یا AGI که مخفف Artificial general intelligence است، به هوش ماشینی گفته می‌شود که می‌تواند با موفقیت کامل، هر کار فکری‌ را که انسان قادر به انجام آن است را انجام دهد.

هدف اصلی پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی هم همین است و داستان‌های علمی و تخیلی و آینده‌نگرانه هم به این موضوع می‌پردازند.  بسیاری از شرکت‌ها امیدوارند روزی به این هوش مصنوعی برسند و شرکت Open AI و شرکت Deepmind که متعلق به شرکت گوگل است از جمله این شرکت‌ها هستند.

 

OPENAI CHATGPT IDH

 

نحوه استفاده از ChatGPT

صفحه ChatGPT طراحی ساده‌ای دارد و شامل یک بخش برای نتایج و یک باکس برای نوشتن درخواست کاربران است. شما می‌توانید هر سؤالی که می‌خواهید را از ChatGPT بپرسید.

 

 

منبع:

https://www.cnbc.com/2023/02/08/what-is-chatgpt-viral-ai-chatbot-at-heart-of-microsoft-google-fight.html#:~:text=In%20its%20own%20description%2C%20ChatGPT,inputs%20in%20a%20conversational%20manner.%E2%80%9D

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

راهنمای خرید مودم

راهنمای انتخاب مودم

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *