آموزشی

پینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

پینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

پینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

پینگ چیست؟

پینگ یک ابزار نرم‌افزاری ساده است که در شبکه کاربرد دارد. به صورت خلاصه پینگ (Ping) به مدت زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال پینگ از کامپیوتر شما به سرور یا کامپیوتر مقصد برسد و سپس دوباره به کامپیوتر شما برگردد، اشاره می‌کند. از پینگ برای آزمایش و تأیید دسترسی میزبان در یک شبکه پروتکل اینترنت (IP) استفاده می‌شود.

این ابزار توسط ارسال بسته داده‌ها از مبدا به مقصد کار می‌کند و پس از ارسال بسته به مبدا درصورت قابل دسترس بودن آن، بسته‌ها را پس می‌فرستد. سپس میزبان مبدأ بسته‌های برگشتی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا تعیین کند آیا میزبان هدف در دسترس است یا خیر و سرعت بسته‌هایی را که از شبکه عبور می‌کنند محاسبه می‌کند. تصور کنید که می‌خواهید از منزل به محل کار بروید و در حال رانندگی با ماشین هستید.

از منزل شروع می‌کنید، مسیر را طی می‌کنید و به محل کار خود می‌رسید. پس از اتمام کار، برای بازگشت به خانه از همان مسیر استفاده می‌کنید و برمی‌گردید. در این مثال، می‌توانید منزل را به عنوان کامپیوتر خود و محل کار را به عنوان کامپیوتر یا سرور مقصد در نظر بگیرید.

درکل پینگ دو هدف را دنبال می‌کند، هدف اول این است که چک کند آیا هاست در دسترس است یعنی دستگاه به شبکه وصل است و در شبکه دیده می‌شود یا خیر و هدف دوم برای اندازه‌گیری مدت زمان ارسال درخواست و دریافت پاسخ را اندازه بگیرد، یعنی سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه چقدر است.

 

 

پینگ چیست؟

 

تاریخچه

ابزار پینگ توسط شخصی به نام مایک موس در دسامبر ۱۹۸۳ و زمانی که در آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش ایالات متحده کار می‌کرد، نوشته شد. این نام از صدای سونار که هنگام جهش اجسام زیر آب تولید می‌شود، گرفته شده است. با گذشت زمان، نام ping به مخفف رایج امروزی Packet InterNet Groper تبدیل شد. هدف این ابزار ارائه یک راه ساده برای آزمایش اتصال شبکه IP و جمع‌آوری داده‌های اندازه‌گیری سرعت در یک شبکه است.

پینگ چگونه کار می‌کند؟

سازوکار اندازه‌گیری تأخیر اتصال با پینگ، آن‌چنان پیچیده نیست و شامل این مراحل است. کامپیوتر شما یک بسته کوچک داده (در اصطلاح شبکه به نام پکت شناخته می‌شود) به کامپیوتر دیگر (سرور وب‌سایت یا هر کامپیوتر دیگری در یک شبکه) ارسال می‌کند. فراموش نکنید اینترنت شبکه کامپیوتری جهانی است و پینگ را می‌توان در کاربردهای شبکه داخلی بین کامپیوترهای یک خانه یا دفتر کار هم آزمایش کرد. کامپیوتر مقصد، پکت داده را دریافت می‌کند که درخواست پاسخ هم در آن وجود دارد.

کامپیوتر مقصد، پاسخ را به سمت شما ارسال می‌کند. مقدار زمان این رفت و برگشت پینگ نام دارد. پینگ از بسته‌های پروتکل پیام کنترل اینترنت (ICMP) استفاده می‌کند و شامل ارسال درخواست اکو ICMP به میزبان هدف و انتظار برای پاسخ اکو ICMP از میزبان است. این ابزار نرخ بسته‌های از دست رفته، خطاها و خلاصه آماری نتایج (حداقل، حداکثر، میانگین زمان رفت و برگشت و انحراف استاندارد میانگین) را گزارش می‌کند.

انواع مختلفی از اجرای ابزار پینگ با عملکردهای اضافی وجود دارد، مانند ظرفیت بار قابل کنترل، تعداد آزمایش، محدودیت پرش شبکه (TTL)، فاصله زمانی بین درخواست‌ها و زمان انتظار برای پاسخ (زمان رفت و برگشت (RTT) یا تأخیر). پینگ همچنین ما را قادر می‌سازد تا مسیر شبکه را از منبع به مقصد ضبط کنیم که از طریق پیام پاسخ echo به مقصد منتقل می‌شود. پینگ همچنین وضوح نام سامانه نام دامنه (DNS) را آزمایش می‌کند. نسخه‌هایی از پینگ وجود دارد که با شبکه‌های پروتکل اینترنت نسخه ۶ (IPv6) با استفاده از ICMPv6 کار می‌کنند.

 

پینگ و همه چیز درلاره ان IDH

 

 

مثال:

در زیر می‌توانید خروجی ابزار پینگ (قابل اجرا در لینوکس) را مشاهده فرمایید. در پیکربندی فعلی، ۴ بسته به میزبان هدف ارسال می شود. در زیر ترکیبی از IP صحیح است که از طریق یک DNS Resolver حل می‌شود، پاسخ موفق ICMP echo و تکمیل یک تست پینگ:

 

 

مثال پینگ IDH

در زیر خروجی اجرای پینگ در لینوکس برای تست ۴ بسته است. در مقایسه با آزمایش بالا، مقصد غیرقابل دسترس است (یعنی هیچ پاسخ ICMP اکو دریافت نشد)

 

 

مثال پینگ IDH 2

چه پینگی برای بازی کردن مناسب است؟

درنظر داشته باشید که اگر از سرورهای بسیار دور استفاده می‌کنید، طول مسیر رفت و برگشت داده‌ها، روی زمان پینگ تاثیر دارد. در دنیای بازی‌های ویدیویی آنلاین، اصطلاح Ping هم همان‌طور که گفتیم، به سیگنالی اطلاق شد که به سرور ارسال می‌شود و درخواست را پاسخ می‌دهد. بدون شک تمام گیمرها خواهان کمترین پینگ ممکن هستند. بسیاری از بازی‌های آنلاین زمان پینگ شما را همراه با پینگ سایر بازیکنان یا سرورها نشان می‌دهند. اگر پینگ شما در حدود ۱۵۰ (یا بیشتر) باشد، تقریبا به دلیل تاخیر در اجرای بازی با مشکل مواجه خواهید شد. پینگ بالا مواقعی که زمان‌بندی اهمیت دارد بسیار مهم است به خصوص در بازی‌هایی مثل تیراندازی‌های اول شخص یا بازی‌های مسابقه‌ای خود را نشان می‌دهد.

پینگ را چگونه اندازه‌گیری کنیم؟

اکنون می‌دانید که پینگ مدت زمانی است که کامپیوتر شما با کامپیوتر یا سرور مقصد ارتباط برقرار می‌کند. اما پینگ چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ واحد محاسبه پینگ بر اساس میلی‌ثانیه است. در حالت ایده‌آل هر چه پینگ کمتر باشد، بهتر است و سرعت بالاتری در شبکه دارید. Ping با توجه به مکان سروری که از آن استفاده می‌کنید یا روی آن بازی می‌کنید متفاوت است. اگر سروری را انتخاب کنید که در یک شهر مجاور میزبانی شود، احتمالا پینگ شما کم و در حدود ۱۵ یا ۲۰ میلی‌ثانیه، حتی کمتر است. هرچه سرور یا کامپیوتر مقصد دورتر باشد پینگ بالاتر می‌رود. پینگ بالا منجر به قطع ارتباط بین دستور شما و اقداماتی می‌شود که در بازی اتفاق می‌افتد. هر چه Ping بالاتر باشد، این بدتر می‌شود.

 

پینگ خوب برای بازی IDH

اصطلاحات پینگ کم و پینگ زیاد به چه معنا هستند؟

طبق استانداردهای جهانی پینگ کم به مقادیر زیر ۲۰ میلی‌ثانیه اشاره دارد. پینگ بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه از خیلی خوب تا متوسط متغیر است. پینگ ۱۵۰ میلی‌ثانیه یا بیشتر هم پینگ بالا تلقی می‌شود. اگر Ping شما در محدوده ۲۰۰ میلی‌ثانیه یا بالاتر است، ممکن است مشکلی در شبکه یا سرور شما وجود داشته باشد و به تجربه بازی آسیب خواهد رساند.

با این حال پینگ خوب و رایج در ایران چیزی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه است. پینگ کم در بازی‌های شوتر اول شخص، بازی‌های استراتژی، بازی‌های مسابقه‌ای و چندنفره به معنای سرعت بالاتر در انتقال داده‌ها و دریافت پاسخ از سرور در بازی است، که در نهایت گیم‌پلی را روان‌تر می‌کند. کسانی که Ping بالایی دارند به احتمال زیاد با تاخیر یا لگ در بازی مواجه می‌شوند که در نهایت بر نتیجه بازی تاثیر می‌گذارد.

در پینگ‌های خیلی بالا، سرورهای بسیاری از بازی‌ها ارتباط شما با سرور بازی را به‌صورت خودکار قطع می‌کنند. بسیاری از بازی‌های آنلاین زمان پینگ را با رنگ طبقه‌بندی می‌کنند، اصولا رنگ سبز نشان‌دهنده حالت ایده‌آل یا خوب و رنگ زرد یعنی قرار نیست تجربه جالبی خوبی باشید. اگر هم پینگ قرمز رنگ باشد، درصورت اینکه بتوانید به بازی کردن ادامه دهید، عملا هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید.

چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

متاسفانه راهکاری که تاثیر زیادی در کاهش پینگ داشته باشد، وجود ندارد. به دلایلی همچون تحریم‌ها، سروری برای اکثر بازی‌ها در ایران وجود ندارد. در نتیجه پینگ در اکثر بازی‌ها بالا است. در بازی‌های رقابتی یا بازی‌های سریع که به واکنش‌های سریع، دقت و تأخیر پایین نیاز دارند، پینگ پایین نقش مهمی را ایفا می‌کند. طبیعتا بهترین راه برای کاهش Ping انتخاب سروری است که از نظر جغرافیایی به شما نزدیک باشد.

هنگام بازی، حتما از برنامه‌ها یا برنامه‌های دیگری که ممکن است بر سرعت شبکه شما تأثیر بگذارد خارج شوید. این شامل نرم‌افزارهایی مانند استیم (Steam)، اپیک گیمز (Epic Games) و موارد دیگر است، که ممکن است بازی‌ها را در پس زمینه دانلود کنند. مرورگر مخصوصا گوگل کروم (Chrome) را ببندید و از سایر برنامه‌هایی که داده‌های شبکه را ارسال می‌کنند، خارج شوید. سایر دستگاه‌های موجود در خانه را که ممکن است در صورت عدم نیاز از پهنای باند استفاده کنند، خاموش کنید.

می‌توانید به جای استفاده از اینترنت بی‌سیم و Wi-Fi، با کابل LAN یا اترنت (Ethernet) وصل شوید. در برخی از ISPها (ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت) نیز امکان فعال‌سازی سرویس گیمینگ وجود دارد که می‌تواند در بهبود شرایط بازی آنلاین به شما کمک کند. اگر چنین امکانی برایتان فراهم بود، حتما با ISP خود تماس بگیرید و این سرویس را برای خود فعال کنید.

این امکان، اولویت‌بندی ترافیک شبکه را به روش‌های مختلف تنظیم می‌کند. همچنین می‌توانید مودم روتر را طوری تنظیم کنید که بازی شما را بر هر چیز دیگری در شبکه خانگی خود اولویت دهد.

 

پینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

 

 

منبع:

https://bunny.net/academy/network/what-is-ping-how-does-it-work-and-what-it-does/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

آیا مودم‌های td-lte فقط در مناطق پوشش‌دهی شده اپراتورهای موبایل فعالیت می‌کنند؟

راهنمای خرید مودم

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *