News

استقرار ماهواره های اینترنتی استارلینک بر فراز اوکراین

استقرار ماهواره های اینترنتی استارلینک بر فراز اوکراین

استقرار ماهواره های اینترنتی استارلینک بر فراز اوکراین، پس از آنکه معاون نخست وزیر اوکراین از ایلان ماسک درخواست اینترنت ماهواره ای برای اوکراین کرد.

همراه IDH باشید.

پس از آنکه معاون نخست وزیر اوکراین از ایلان ماسک خواست اینترنت ماهواره ای برای اوکراین فراهم کند، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت SpaceX  در اقدامی سریع، ماهواره های استارلینک را بر فراز اوکراین مستقر و اینترنت ماهواره ای را برای این کشور فراهم کرد.

به گفته ایلان ماسک؛ پس از درخواست کمک از سوی معاون نخست‌ وزیر این کشور، روز شنبه ماهواره های استارلینک شرکت SpaceX بر فراز اوکراین مستقر شده ‌اند و در روزهای آینده بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

ماجرا از این قرار است که میخایلو فدوروف (Mykhailo Fedorov) وزیر تحول دیجیتال اوکراین در توییتی از ایلان ماسک خواست ماهواره‌ های باند پهن استارلینک را برای تکمیل خدمات اینترنتی این کشور که در جریان تهاجم روسیه مختل شده ‌اند، راه اندازی کند چرا که اتصال به اینترنت به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی اوکراین که درگیری ها برای دفع پیشروی نیروهای روسی شدیدتر بوده، تحت تأثیر قرار گرفته و دچار اختلال شده است.

 

ترمیتال اینترنتی سرویس اینترنتی استارلینک اوکراین IDH

فدوروف در متن توییت خود نوشته بود: «ایلان ماسک! در حالی که شما سعی می کنید مریخ را به تسخیر خود درآورید، روسیه سعی می کند اوکراین را اشغال کند! در حالی که موشک ‌های شما با موفقیت از فضا فرود می ‌آیند، موشک‌ های روسی به غیرنظامیان اوکراینی حمله می کنند!»

… و در عرض چند ساعت، پاسخ خود را دریافت کرد؛ ماسک توییت کرد: «سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است. ترمینال های بیشتری نیز در راه است

پس از انتشار این خبر، فدوروف و همچنین اکانت رسمی توییتر اوکراین، در توییتر از این اقدام ایلان ماسک قدردانی کردند.

 

استقرار ماهواره های اینترنتی استارلینک بر فراز اوکراین***

استقرار ماهواره های اینترنتی استارلینک بر فراز اوکراین

اما چرا این خبر مهم است؟ در جواب باید گفت ماهواره‌ های استارلینک می ‌توانند بدون نیاز به کابل ‌های فیبر نوری روی زمین، اتصالات اینترنت باند پهن را از فضا فراهم کنند و از طریق مجموعه ‌ای از ماهواره‌ هایی که به دور سیاره زمین می ‌چرخند، دسترسی به اینترنت پرسرعت را در سراسر دنیا حتی برای مردم دورافتاده ‌ترین مناطق جهان فراهم کند. البته این امر در پایان این پروژه به طور کامل محقق خواهد شد.

اگرچه استقرار فناوری ماهواره ‌ای بسیار پرهزینه است اما برای افرادی که در روستاها یا مکان ‌هایی زندگی می‌ کنند که کابل‌ های فیبر نوری و دکل‌ های سلولی در دسترس آنها نیست، اینترنت فراهم می کند. این فناوری همچنین می‌ تواند در مواقع بروز بلایای طبیعی که ارتباطات مختل می‌ شود، یک پشتیبان حیاتی باشد.

 

اینترنت ایلان ماسک IDH scaled

 

حالا؛ استقرار ماهواره‌ های استارلینک بر فراز اوکراین بدین معنی است که این کشور می تواند بدون تهدید روس ‌ها برای غیرفعال کردن اینترنت و قطع ارتباطات حیاتی، به اینترنت پرسرعت ماهواره ای دسترسی داشته باشد.

شهروندان اوکراین برای اتصال به اینترنت، تنها به کیت استارلینک – که شامل یک روتر است – و همینطور دید واضح از آسمان نیاز دارند.

حالا که ایلان ماسک ماهواره های استارلینک را فعال کرده، از اطلاعات اوکراین نسخه پشتیبان تهیه می شود تا اگر زیرساخت های اینترنتی اوکراین در اثر حملات روسیه دچار آسیب شود، ماهواره ها بتوانند اوکراین را آنلاین نگه دارند.

***

ایلان ماسک ۱۵ ژانویه امسال گفته بود اسپیس ایکس ۱۴۶۹ ماهواره استارلینک فعال دارد و ۲۷۲ ماهواره به زودی به مدارهای عملیاتی می روند.

 

منبع: www.euronews.com و www.politico.eu

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *