آموزشی

تفاوت بین مودم روترهای تک باند، دو باند و سه باند

تفاوت بین مودم روترهای تک باند، دو باند و سه باند

تفاوت بین مودم روترهای تک باند، دو باند و سه باند

 

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ارتباطات به صورت بی‌سیم بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. برای استفاده از این نوع ارتباط، دستگاه‌های اتصال دهنده مانند مودم روترها برای کمک به ما، به‌منظور دسترسی و اتصال به اینترنت به صورت بی‌سیم اهمیت زیادی دارند. اما همه مودم روترها یکسان نیستند و نوع مودم روتری شما که استفاده می‌کنید می‌تواند بر تجربه کاربری اینترنت شما تأثیر زیادی دارد.

 

زمانی بود که مودم روترهای تک باند در خط مقدم تکنولوژی بودند. اما امروزه، ما مودم روترهای دو باند و حتی سه باند داریم که نشان دهنده این است که تا چه حد نسبت به آن زمان پیشرفت داشته‌ایم. اگر به دنبال خرید مودم روتر هستید، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت بین مودم روتر دو باند با مودم روتر تک باند چیست؟ این دو مدل دستگاه از نظر عملکرد باهم تفاوت دارند و اگر باند فرکانسی را برای دستگاه‌هایی که به مودم شما متصل هستند درست مدیریت کنید، سرعت بهتری را خواهید داشت. سعی کردیم در این مقاله به شما کمک کنیم تا تفاوت بین مودم‌های تک باند و دو باند را بهتر متوجه شوید.

 

مودم روتر IDH

 

 

باند بی‌سیم چیست؟

 

باند بی‌سیم یا باند فرکانس امواج رادیویی هستند که داده‌های شما را از یک دستگاه به دستگاه دیگر به صورت بی‌سیم منتقل می‌کنند و به نحوه انتقال داده‌های بی‌سیم اشاره دارند. در حال حاضر، دو باند فرکانسی وجود دارند که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود: باند ۲٫۴ گیگاهرتز و باند ۵ گیگاهرتز. البته که وای فای نسل ۶E قابلیت ارائه باند ۶ گیگاهرتز را هم دارد.

 

 

مودم تک باند IDH

 

 

مودم تک باند (Single Band Modem)

 

همانطور که گفتیم، مودم روتر تک باند فقط از باند فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز برای اتصال بی‌سیم استفاده می‌کند. اصولا مودم تک باند برای استفاده در محیط‌هایی که دستگاه‌های کمی داخل آن وجود دارد، مناسب است. در محیط‌های شلوغ مانند دفاتر کار و ساختمان‌های شلوغ که سیگنال و فرکانس‌های زیادی در جریان هستند، سرعت مودم تک باند کاهش می‌یابد. این به این دلیل است که سیگنال‌های آن در برابر تداخل الکترونیکی بسیار آسیب‌پذیرتر هستند. باند ۲٫۴ گیگاهرتز تنها از سه کانال انتقال غیرهمپوشانی بهره می‌برد که این باند را در مقابل تداخل ابزارهای الکترونیکی دیگر مانند اجاق‌های مایکروویو، تلفن‌های همراه، تلفن‌های بی‌سیم، دستگاه‌های بلوتوث، دوربین‌های مدار بسته، تلویزیون و موارد دیگر، آسیب‌پذیر می‌سازد. این باعث شده که باند ۲٫۴ گیگاهرتز شلوغ شده و سرعت کاهش یابد.

این موضوع در محیط‌های شلوغ مانند شهرهای بزرگ، مجتمع های آپارتمانی و ادارات بیشتر به چشم می‌آید زیرا تعداد دستگاه‌هایی که از این باند استفاده می‌کنند زیادتر هستند و فرکانس آن‌ها با هم تداخل ایجاد کرده و باعث کاهش سرعت اتصال بی‌سیم می‌شود! برای راحت‌تر شدن فرکانس‌ها را شبیه به یک بزرگراه تصور کنید: یک بزرگراه تک لاینی در مقایسه با یک بزرگراه دو لاینی ترافیک بسیار بیشتری دارد. علاوه بر این، اکثر مودم روترهای تک باند از استاندارد Wireless N استفاده می‌کنند که حداکثر سرعت داده را تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه محدود می‌کند. درکل روتر تک باندی برای گشت و گذار در وب و ارسال ایمیل، از جمله فعالیت‌هایی که از پهنای باند زیادی استفاده نمی‌کنند، مناسب است. این محصولات به‌راحتی در دسترس بوده و مقرون به صرفه هستند. همچنین شایان ذکر است که از آنجایی که این نوع روتر به یک باند فرکانسی محدود می‌شود، ارزان‌تر از همتای دو باند خود است و عملکردهای عالی را برای مناطق کوچک‌تر ارائه می‌کند.

 

تک باند IDH

 

 

مزایا و معایب مودم‌های تک بانده

 

مزایا:

قیمت پایین‌تر

سازگار با دستگاه‌های قدیمی‌تر که فقط با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کنند

پوشش‌دهی خوب حتی درصورت وجود موانع فیزیکی

معایب:

احتمال بروز تداخل فرکانسی و کاهش کیفیت ارتباط و سرعت

سرعت انتقال داده محدود

عدم پشتیبانی از دستگاه‌هایی که فقط با فرکانس ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند

 

 

مودم دو باند (Dual Band Modem)

 

با زیاد شدن تعداد دستگاه‌های بی‌سیم در خانه، باند ۲٫۴ گیگاهرتز بار زیادی را متحمل شده است و این جایی است که باند ۵ گیگاهرتز خود را نشان می‌دهد. باند ۵ گیگاهرتز تکنولوژی جدیدتری است در نتیجه دستگاه‌های بی‌سیم کمتری از این باند استفاده می‌کنند. باند ۵ گیگاهرتز تداخل بسیار کمتری داشته و امکان اتصال بی‌سیم سریع‌تر و پایدارتری را نسبت به فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز در سراسر خانه شما فراهم می‌سازد.

باند ۵ گیگاهرتز براساس استاندارد جدیدتر Wireless AC با سرعت ۶۹۳۳ مگابیت بر ثانیه و استاندارد Wireless AX با سرعت ۹۶۰۸ مگابیت بر ثانیه را دارد. خوشبختانه، این باند از استاندارد Wireless N و دستگاه‌های قدیمی‌تر هم پشتیبانی می‌کند و امکان کار کردن با این دستگاه‌ها هم دارد.

 

 

مزایا مودم ۲ باند IDH

 

 

 

مزایا و معایب مودم‌های دو بانده:

 

مزایا:

سرعت انتقال داده بسیار بالا

تداخل کم

پوشش‌دهی بالا

پشتیبانی از تعداد دستگاه‌های زیاد

پشتیبانی از تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید

قابلیت ساختن شبکه وای فای مختص تماشای ویدیو و بازی

قابلیت ایجاد چندین شبکه وای فای جداگانه برای جلوگیری از تداخل

 

معایب:

 

قیمت بالا

برد کوتاه‌تر فرکانس ۵ گیگاهرتز نسبت به فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز

 

 

تفاوت مودم روتر تک باند با مودم روتر دو باند در چیست؟

 

همانطور که از نام آن‌ها هم مشخص است، یک مودم روتر تک باند فقط از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند، در حالی که یک مودم روتر دو بانده قادر است از دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و باند ۵ گیگاهرتز به صورت همزمان استفاده کند. این تکنولوژی روتر دو بانده را قادر می‌سازد تا سرعت، انعطاف‌پذیری و عملکرد بهتری در مقایسه با روترهای تک باند داشته باشد و طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد. فرق دیگر مودم تک بانده و دو بانده در پوشش‌دهی آن‌ها است.

سیگنال مودم‌های تک بانده با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز قابلیت عبور از موانع فیزیکی مانند مبلمان، دیوار، سقف و … را دارد و سرعت متوسطی ارائه می‌دهد. سیگنال‌های مودم‌های دو بانده در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت بالایی داشته و در عبور از موانع فیزیکی عملکرد خیلی خوبی ندارد، اما چون فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز را هم دارند پوشش‌دهی بهتری ارائه می‌دهند.

 

 

تفاوت مودم روتر تک باند IDH

 

 

مودم سه باند (Multi Band Modem)

 

مودم‌های سه باند که با نام مودم‌های چند باند هم شناخته می‌شوند قابلیت پشتیبانی از سه باند را دارند و گران بالایی دارند. بدین شکل که یک باند ۲٫۴ گیگاهرتز به همراه دو باند ۵ گیگاهرتز را برای عملکرد بهینه، ارائه می‌دهند.به آنچه که یک روتر سه باند قادر است به شما ارئه دهد نگاهی بیندازید:

به دلیل بهره‌بری از باندهای بی‌سیم اضافی، قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌های بیشتری را دارد

وجود سه باند مجزا به معنی سه برابر پهنای باند بیشتر است

می‌توانید هر باند را به دستگاه‌های جداگانه اختصاص دهید

باندهای بی‌سیم بیشتر به معنی تداخل کمتر است

امکان استفاده از باند Wireless AD و Wireless AX را دارید.

 

مودم سه باند IDH

 

 

در حالی که اکثر دستگاه‌های جدید با Wireless AC سازگار هستند، برخی از دستگاه‌های جدید از استاندارد Wireless AD هم پشتیبانی می‌کنند که سرعت آن تا ۷۲۰۰ مگابیت در ثانیه هم می‌رسد. البته که فعلا Wireless  AD فقط در تعداد کمی از دستگاه‌ها به کار برده شده است. دستگاه‌های Wireless  AD به جای داشتن یک باند ۲٫۴ گیگاهرتز و دو باند ۵ گیگاهرتز، دارای یک باند ۲٫۴ گیگاهرتز، یک باند ۵ گیگاهرتز و یک باند ۶۰ گیگاهرتز هستند.

 

Wireless AX وارد میدان شد

Wireless AD هرگز خیلی مطرح نشد و مورد استقبال قرار نگرفت. در عوض، کاربران از Wireless AX خیلی استقبال کردند. این استاندارد وای فای ویژگی‌های زیادی را با سرعت بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد. استاندارد بی‌سیم AX به کاربران امکان دسترسی به باند ۶ گیگاهرتز و سرعت ۹۶۰۸ مگابیت بر ثانیه را می‌دهد.

با وجود باند ۶ گیگاهرتز، مودم‌ها فضای بیشتری برای پخش سیگنال خواهند داشت که منجر به سیگنال های سریع‌تر و پایدارتر با وقفه‌های کمتر می‌شود.

 

 

 

 

منابع:

https://blog.flashrouters.com/2021/07/23/the-difference-between-single-band-dual-band-and-tri-band/#:~:text=As%20the%20name%20suggests%2C%20a,to%20a%20single%2Dband%20router.

https://www.rango.net/blog/dual-band-vs-single-band-router

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

وای فای سیار چیست؟

مودم گیمینگ چیست و تفاوت های آن با مودم معمولی چیست؟

آیا مودم گیمینگ می‌تواند پینگ شما را کاهش دهد؟

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *