News

مودم‌های ۵G اپل سه سال از مودم‌های کوالکام عقب‌تر هستند

مودم‌های 5G اپل سه سال از مودم‌های کوالکام عقب‌تر هستند

مودم‌های ۵G اپل سه سال از مودم‌های کوالکام عقب‌تر هستند

در چند سال گذشته، اپل میلیاردها دلار برای توسعه تراشه مودم گوشی موبایل خود برای جایگزینی تراشه‌های مودم کوالکام که در آیفون‌ها استفاده می‌شوند، هزینه کرده است. اما گزارش جدید وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که رویکرد اپل به این پروژه تقریبا با شکست مواجه شده است و هنوز نتوانسته مودمی بسازد که در حد و اندازه‌ی مودم‌های کوالکام باشد. قیمت مودم کوالکام نسبتا بالا است و همین موضوع به اپل برای پیش‌برد پروژه مودم اختصاصی خود، انگیزه می‌دهد. وال استریت ژورنال گفته: اهداف نادرست، درک ضعیف از چالش‌های موجود و نمونه‌های اولیه کاملا غیرقابل استفاده، دلایلی هستند که باعث شدند این پروژه تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

Apple 5G Modem IDH

 

برنامه اپل برای طراحی مودم داخلی اختصاصی خود، منجر به استخدام هزاران مهندس شده است. اپل در سال ۲۰۱۹ قسمت اعظم بیزینس چیپست مودم گوشی‌های هوشمند اینتل را تصاحب کرد. در حالی که پروژه‌های ساخت چیپست مودم را با مهندسان اینتل و سایر افراد استخدام شده از کوالکام پر کرد، هنوز به این چیپست دست پیدا نکرده است و هدف خود برای آماده‌سازی تراشه مودم داخلی خود را برای پاییز ۲۰۲۳ ست کرده است.

 

 

 

 

 

 

اپل پروژه ساخت تراشه مودم خود را با کد اسم سینوپ (Sinope) (یکی از اساطیر یونانی که از زئوس پیشی گرفت)، نامگذاری کرده است. با این حال، بر اساس این گزارش، “پس از گذشت زمان کوتاهی از شروع شدن پروژه، بسیاری از کارشناسان در پروژه متوجه شدند که رسیدن به این هدف در زمان تعیین شده غیرممکن است و ساخت مودم تا پاییز ۲۰۲۳ امکان‌پذیر نخواهد شد.”

مهندسان و مدیران سابق شرکت که با پروژه آشنا بودند و با وال استریت ژورنال صحبت کردند، گفتند “موانع بر سر راه تکمیل تراشه، عمدتاً مشکل داخلی خود اپل بوده است.” وجود چالش‌های فنی، ارتباطات ضعیف، جداسازی مدیران و اختلاف نظر دیگر مدیران بر سر اینکه آیا بهتر است مودم را بسازند یا آن را بخرند، سرعت تیم‌هایی را که روی پروژه کار می‌کردند بسیار پایین آورده است.

 

مطالب بیشتر: معرفی بهترین مودم‌های رومیزی ۲۰۲۳

اپل برنامه‌ریزی کرده بود که تراشه مودم خود را برای استفاده در مدل‌های جدید آیفون (آیفون ۱۵) آماده کند. اما آزمایشات اواخر سال گذشته میلادی نشان داد که تراشه عملکرد بسیار ضعیف و کندی دارد و مستعد گرم شدن بیش از حد است. برد مدار آن به قدری بزرگ بود که نصف بدنه آیفون را اشغال می‌کرد و آن را غیرقابل استفاده ساخته بود.

تیم‌ها در گروه‌های جداگانه و بدون رهبر یکسان و مشخص در سراسر ایالات متحده و خارج از کشور روی پروژه کار می‌کنند. برخی از مدیران از پخش اخبار واقعی در مورد تولید تراشه خودداری می‌کردند زیرا اعتقاد داشتند خبر تاخیر یا عقب افتان تولید تراشه باعث از بین رفتن روحیه مهندسان و کارشناسان پروژه شده و منجر به گذاشتن اهداف غیرواقعی و ضرب‌الاجل‌های طولانی مدت خواهد شد.

 

5G Modem Feature Blue IDH

توانایی اپل در طراحی ریزپردازنده‌های خود برای آیفون، آی‌پد و مک باعث شد تا این شرکت فکر کند که می‌تواند تراشه‌های مودم هم بسازد. اما باید درنظر داشت که تراشه مودم، داده‌های بی‌سیم را از انواع مختلف شبکه‌های بی‌سیم دریافت و به آن‌ها ارسال می‌کند و باید با استانداردهای اتصال سخت‌گیرانه در سراسر جهان مطابقت داشته باشند تا بتواند به تمام کاربران مدنظر خود خدمت‌رسانی کند. همین نکته ساخت تراشه را به طور قابل‌توجهی چالش‌برانگیزتر می‌کند.

 

 

 

 

 

جیدیپ راناد (Jaydeep Ranade)، مدیر سابق قسمت بی‌سیم اپل که در سال ۲۰۱۸، یعنی سال شروع پروژه، شرکت را ترک کرد، گفت: “فقط به این دلیل که اپل بهترین سیلیکون روی کره زمین را می‌سازد، مضحک است که فکر کنیم آن‌ها می‌توانند مودم هم بسازند.”

طبق گزارش‌ها، مدیران پس از آزمایش نمونه‌های اولیه اپل در اواخر سال گذشته، این چالش را بهتر درک کردند. به گفته افرادی که با وال استریت ژورنال صحبت کردند، نتایج آنقدر ضعیف بود که تراشه‌ها اساساً سه سال از بهترین تراشه مودم کوالکام عقب‌تر بودند و استفاده از آن‌ها تهدیدی برای کاهش سرعت بی‌سیم آیفون نسبت به رقبای خود بود.

بیشتر بدانید: معرفی بهترین مودم‌های همراه ۲۰۲۳

مشخص نیست که ساخت مودم اختصاصی اپل تا چه حد روی قیمت گوشی‌های آیفون اثر خواهد داشت. حتی اگر شاهد تغییر قیمت گوشی آیفون نباشیم، بدون شک اگر اپل موفق به ساخت تراشه مودم اختصاصی خود شود سود این شرکت از فروش گوشی آیفون افزایش خواهد یافت. بعضی از منابع اعلام کردند که قرار است اپل در سال ۲۰۲۵ برای اولین بار مودم اختصاصی خود را روی آیفون گذاشته و به بازار عرضه کند.

 

منبع:

https://www.macrumors.com/2023/09/21/apple-wsj-5gm-modem-project-challenges/

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

وای فای سیار چیست؟

مودم گیمینگ چیست و تفاوت های آن با مودم معمولی چیست؟

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *