آموزشی, معرفی مودم

آیا آنلاک کردن مودم کار درستی است؟

آیا آنلاک کردن مودم کار درستی است؟

آیا آنلاک کردن مودم هم امکان‌پذیر است؟ بله! بعضی مودم‌های سیم کارت خور هم امکان آنلاک شدن را دارند. اگر تاکنون قصد خرید مودم‌های سیم کارت خور را داشته‌اید حتما دو اصطلاح “لاک” (Lock) و “آنلاک” (Unlock) را شنیده‌اید. شاید هم اطلاعاتی در این زمینه دارید اما ندانید خرید کدام نوع بهتر است. یا اصلا اطلاعاتی در این زمینه ندارید.

بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز را درمورد آنلاک کردن مودم بدانید و سایر معایب و مزایای این کار را باهم بررسی کنیم.

 

قیمت مودم انلاک فکتوری

آنلاک کردن مودم چیست؟

در ایران شرکت‌های مختلفی مانند ایرانسل، همراه اول، مبین نت و… انواع مودم‌های سیم کارت خور را عرضه می‌کنند. اما این مودم‌ها دارای یک قفل نرم‌افزاری هستند که به کاربر اجازه استفاده فقط از سیم کارت یک اپراتور را می‌دهد و مودم با سیم کارت اپراتورهای دیگر کار نمی‌کند.

به این مودم‌ها، مودم لاک یا قفل شده گفته می‌شود. برای مثال ممکن است یک شرکت مودمی که ارایه می‌دهد را قفل کند تا فقط با سیم کارت همان شرکت کار کند. همچنین فریمور اختصاصی آن شرکت روی مودم نصب می‌شود تا برخی امکانات دیگر هم قابل دسترس نباشند. آنلاک کردن به زبان ساده یعنی شکستن قفلی که توسط اپراتور یا شرکت ارایه دهنده مودم روی آن اعمال شده است.

همین موضوع باعث شده است که کاربران با دلایل مختلف به دنبال بازگشایی قفل مودم باشند. دراکثر مواقع اشخاص وسوسه می‌شوند برای صرف هزینه کمتر، مودم قفل شده را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند و با شکستن قفل آن، قابلیت استفاده از سیم کارت هر اپراتوری را داشته باشند.

ممکن است برای شخصی هزینه اهمیتی نداشته باشد و صرفا برای آزادی عمل بیشتر و استفاده از چندین سیم کارت روی مودم آن را آنلاک کند. حتی امکان اینکه فردی بخواهد فقط از روی کنجکاوی مودم را آنلاک کند هم وجود دارد. اما درنظر داشته باشید آنلاک کردن مودم می‌تواند آسیب‌های جدی و خطرات بسیاری به همراه داشته باشد.

مزایای آنلاک کردن مودم چیست؟

تنها مزیت آنلاک کردن مودم یا خریدن یک مودم آنلاک این است که می‌توانید از سیم کارت سایر اپراتورها روی آن استفاده کنید، شاید هم بتوانید فریمور آن را کمی تغییر دهید.

معایب آنلاک کردن مودم چیست؟

آنلاک کردن مودم ریسک بسیار بالایی دارد زیرا اگر در حین شکستن قفل مودم خطایی رخ دهد ممکن است مودم دیگر از هیچ اپراتوری پشتیبانی نکند یا برای همیشه از کار بیفتد و دیگر قابل استفاده نباشد.

بنابراین اگر می‌خواهید مودم خود را آنلاک کنید، تمامی مخاطرات آن را در نظر بگیرید. شاید یک منبع خوب با روشی مناسب برای آنلاک کردن مودم خود پیدا کنید یا حتی آن‌را به دست یک فرد متخصص برای این کار بسپرید، اما درنظر داشته باشید بازهم احتمال خراب شدن یا سوختن مودم، هنوز پابرجاست، زیرا اگر فریمور روی مودم، درحال آنلاک کردن به خوبی نصب نشود یا در حین این کار کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، باید به دنبال خرید یک مودم جدید برای خودتان باشید. شاید اشخاصی بگویند حتی درصورت بروز خطا در هنگام آنلاک کردن هم قادر هستند مودم را به حالت اولیه باز گردانند، اما هیچ مدرکی دال بر معتبر بودن این ادعا وجود ندارد.

درنظر داشته باشید اگر یک مودم با گارانتی خریداری کردید، با شکستن قفل کاملا از تحت پوشش گارانتی و خدمات پس از فروش خارج می‌شود. پس اگر مودم با گارانتی خریداری کردید و در این فکر هستید که درصورت بروز مشکل موقع آنلاک کردن مودم، می‌توانید با استفاده از گارانتی، اقدام به تعمیر یا تعویض مودم خراب شده کنید، سخت در اشتباه هستید و با اقدام به آنلاک کرن، مودم خودتان را تبدیل به یک محصول بدون پشتوانه کرده‌اید.

در بسیاری از موارد هم مشاهده شده اشخاصی که توانسته‌اند مودم را بدون مشکل آنلاک کنند، اما بعد از گذشت مدتی، مودم دیگر قابلیت پشتیبانی از سیم کارت اپراتورهای دیگر را نداشته یا به‌صورت کامل از کار افتاده است.

بنابراین اصلا توصیه نمی‌شود طبق مطالب منتشر شده در اینترنت، یا راهنمایی‌های شخصی دیگر مودم را آنلاک یا دستکاری کنید.

آیا خرید مودم آنلاک شده صحیح است؟

امروزه با افزایش تقاضا برای خرید مودم‌های سیم کارت خور، فروش مودم‌های آنلاک شده یا با قابلیت آنلاک شدن بسیار رایج شده است. شاید شما هم به فکر خرید یک مودم آنلاک افتاده باشید، پس درنظر داشته باشید، اکثر این افراد مودم را به‌صورت ناقص آنلاک کرده یا مودم‌هایی که اصلا قابلیت آنلاک شدن ندارند را به اسم آنلاک می‌فروشند. می‌توان گفت که سه روش آنلاک کردن مودم رایج است.

 

مودم انلاک چیست

 

در روش اول می‌توان از سیم کارت اپراتورهای مختلف برروی مودم استفاده کرد. در روش دوم فریموری که شرکت فروشنده بر روی مودم نصب کرده پاک شده و فریمور اصلی شرکت سازنده مودم، روی آن نصب می‌شود. در روش سوم برخی قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از فرکانس‌های بیشتر یا انتخاب فرکانس‌ها به‌صورت دستی باز می‌شوند، اما فریمور قبلی مودم روی آن باقی می‌ماند. بعضی مودم‌های آنلاک شده هم از فریمورهای جایگزین استفاده می‌کنند که به احتمال زیاد کارآیی مودم را کاهش می‌دهد.

بنابراین ممکن است که شما یک مودم آنلاک شده را خریداری کنید اما بعدا متوجه شوید که برخی از قابلیت‌های مودم خوب کار نمی‌کنند یا به‌صورت کامل بسته هستند و قابلیت اتصال به شبکه برخی از اپراتورها را ندارد. در اکثر موارد مودم آنلاک شده مزایایی که انتظارش را دارید به شما نمی‌دهد و همان سرعت اینترنت یا پوشش آنتن سیم کارت مودم قفل شده را هم ندارد.

انتخاب صحیح و راهکار درست.

خبر خوب این است که نوع سومی از مودم‌های سیم کارت خور هم در بازار وجود دارند که اصلا لاک نشده‌اند و به‌صورت پیش فرض با سیم کارت اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل سازگار هستند و بهترین عملکرد پوشش آنتن و سرعت را به شما ارایه می‌دهند.

 

مودم رومیزی zte 293 IDH

هواوی پیشروترین شرکت تولید کننده مودم‌ها و دستگاه‌های بی‌سیم (Wi-Fi) است، درنتیجه انتخاب یک مودم هواوی که لاک هم نباشد می‌تواند صحیح‌ترین انتخاب باشد. شما می‌توانید انواع مودم‌های سیم کارت خور لاک نشده و لوازم جانبی آن‌ها را از شرکت ایرانیان داده پرداز همراه که با نام اختصاری IDH هم شناخته می‌شود با گارانتی معتبر و خیالی آسوده خریداری کنید.

 

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

راهنمای خرید مودم

راهنمای انتخاب مودم

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *